nikasp
Jag fotar galet mycket när det byggs och när jag har lejt ut jobb. Exempel: fibergrävning, renovering av tvättstuga och badrum. Jag skulle vilja lämna över detta nu när vi säljer huset efter 10 år. Känns som att lämna över på USB-sticka är lite oldschool och risk att den försvinner eller går sönder.

Ni som gjort eller fått liknande, vad har ni kört på för sätt? Vi är ganska Apple-ifierade så jag använder väldigt ofta delade album men då är det med familjemedlemmar. Undrar om jag kan göra en "Huset" kopia och släppa ägandeskapet och lämna över?

• Gilla
  • Älska
MBL19 och 4 till
  • Laddar…
Om bilderna är på under 2 GB skulle jag ha zippat ihop dem, och skickat över dem via webbtjänsten sprend.

Ett annat alternativ är att skapa ett album i Google Photos eller en folder i Google drive som du delar med köparen.

• Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
H
nikasp nikasp skrev:
Jag fotar galet mycket när det byggs och när jag har lejt ut jobb. Exempel: fibergrävning, renovering av tvättstuga och badrum. Jag skulle vilja lämna över detta nu när vi säljer huset efter 10 år. Känns som att lämna över på USB-sticka är lite oldschool och risk att den försvinner eller går sönder.

Ni som gjort eller fått liknande, vad har ni kört på för sätt? Vi är ganska Apple-ifierade så jag använder väldigt ofta delade album men då är det med familjemedlemmar. Undrar om jag kan göra en "Huset" kopia och släppa ägandeskapet och lämna över?
Fråga de nya ägarna. De kan ju själva att skriva ut bilder eller så skriver du ut bilderna och lämnar över vid försäljning. USB är rätt säkert men kan gå sönder. Själv hade jag lämnat över både USB minne och bilder i en pärm. Sen hade jag själv sparat bilderna i 10 år ifall det skulle uppstå några problem då har du bevis.

• Gilla
  • Haha
johanxx_ och 5 till
  • Laddar…
nikasp
H HEM2121 skrev:
Fråga de nya ägarna. De kan ju själva att skriva ut bilder eller så skriver du ut bilderna och lämnar över vid försäljning. USB är rätt säkert men kan gå sönder. Själv hade jag lämnat över både USB minne och bilder i en pärm.
Vi ska sälja i mars först men skriva ut är orimligt. Jag har så helvetiskt mycket bilder från 10 år i huset särskilt på badrum och tvättstuga. Det är mycket mer än nån kanske önskar men kan vara grymt bra att veta var elrör eller vatten löper när det är dags att bygga om.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Hugo75 och 15 till
  • Laddar…
H
nikasp nikasp skrev:
Vi ska sälja i mars först men skriva ut är orimligt. Jag har så helvetiskt mycket bilder från 10 år i husetsärskilt på badrum och tvättstuga. Det är mycket mer än nån kanske önskar men kan vara grymt bra att veta var elrör eller vatten löper när det är dags att bygga om.
Lämna bara över USB minnet, det är värdefullt köparen, borde vara iallafall och gör gör en kopia på ett annat USB minne som du behåller Kopiera ditt USB efter 5 år. Det finns olika kvaliteter på USB minne det är inget butikerna oftast inte är medvetna om. De kan gå sönder oavsett så det är alltid bra att göra en extra kopia efter 5 år om du vill vara extra säker.

• Gilla
  • Haha
Puffen Ingarö och 12 till
  • Laddar…
nikasp
iCloud med 2FA känns spontant mycket säkrare än fysiskt medium även om jag själv tänker att köparen sen tar fulla ansvaret för att allt finns kvar på säkert sätt.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Nackdelen med cloud är att bilderna är kvar hos dig. Inte säkert köparen fattar att hen bör kopiera till sitt molnkonto. Med ett usb går ansvaret mer direkt över till den som har usb-minnet.
Hur du sedan lagrar din kopia väljer du själv.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Walle85
Jag skulle lagt dem någonstans i molnet (typ Google photos, iCloud eller Dropbox) och säga en deadline på när de inte kommer att vara tillgängliga längre, då är det upp till köparen att ta initiativ och spara ner dem någonstans. Sen kan du göra som du vill med bilderna efter det angivna datumet.
Man får bara vara tydlig med att de måste spara ner dem själva ifall de vill ha kvar dem.

• Gilla
DarkInNight och 5 till
  • Laddar…
Låter snällt av dig att ge köparen alla bilder och underlättar så klart vid renovering. Har du gjort allt by the book? Bara så att din bildbank blir ett bibliotek på saker som köparen tycker är dolda fel/som gjorts på fel sätt

• Gilla
elloffo och 8 till
  • Laddar…
nikasp
Walle85 Walle85 skrev:
Jag skulle lagt dem någonstans i molnet (typ Google photos, iCloud eller Dropbox) och säga en deadline på när de inte kommer att vara tillgängliga längre, då är det upp till köparen att ta initiativ och spara ner dem någonstans. Sen kan du göra som du vill med bilderna efter det angivna datumet.
Man får bara vara tydlig med att de måste spara ner dem själva ifall de vill ha kvar dem.
Så blir det nog.

Jasg skulle nog vara lite försiktig med att dela med mig av onödigt mycket material om huset. Antag att din köpare visar sig vara en rättshaverist som letar dolda fel. På dina bilder från bygget finns enorma mängder med detaljinformation om hur det ser ut i allt som är dolt. Risk att en köpare får massor med uppslag till "dolda fel".

I så fall bättre att dela med sig senare om de frågar om något specifikt.

• Gilla
Turbo_Tail och 32 till
  • Laddar…
nikasp
T topmount skrev:
Låter snällt av dig att ge köparen alla bilder och underlättar så klart vid renovering. Har du gjort allt by the book? Bara så att din bildbank blir ett bibliotek på saker som köparen tycker är dolda fel/som gjorts på fel sätt
Badrum och tvättstuga har dokument och andra grejer är inget som ska orsaka dolda-fel. Typ dragit nätverk, trall och massa annat. Men ska nog inte lägga upp exakt allt oavsett. Nu får jag en orsak att rensa bland bilder när tid finns. Ser att vi har 50461 bilder i iCloud dock 😀

• Wow
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
nikasp
H hempularen skrev:
Jasg skulle nog vara lite försiktig med att dela med mig av onödigt mycket material om huset. Antag att din köpare visar sig vara en rättshaverist som letar dolda fel. På dina bilder från bygget finns enorma mängder med detaljinformation om hur det ser ut i allt som är dolt. Risk att en köpare får massor med uppslag till "dolda fel".

I så fall bättre att dela med sig senare om de frågar om något specifikt.
Kanske ska lägga upp lämpligt antal bilder. Obs att jag tycker att jag har koll och det inte var några ”Leffes Ved & Porr” som byggt, snarare tvärtom.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Unikt namn
Jag hade undvikigt att dela ett album eller nerladdningsbar länk just eftersom det då även ligger kvar hos dig. Det blir inte en tydlig överlämning.

En usb/dvd blir en mer tydlig handgriplig överlämning (likt nycklarna till huset).
Det blir efter överlämningen upp köparen att förvalta på ett erfoderligt sätt.

• Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
nikasp
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade undvikigt att dela ett album eller nerladdningsbar länk just eftersom det då även ligger kvar hos dig. Det blir inte en tydlig överlämning.

En usb/dvd blir en mer tydlig handgriplig överlämning (likt nycklarna till huset).
Det blir efter överlämningen upp köparen att förvalta på ett erfoderligt sätt.
Good point. Men kan tänka mig att ge åtkomst en månad och stämma av att hen har laddat ner och sen stänga butiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.