Byggahus.se

Lämna kvar plastfärgen på källarväggarna vid nya innerväggar

1. F
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Har kollat lite gamla trådar om att få bort plastfärg från källarväggarna som likt mina består av lättbetong och puts. Verkar vara ett jobbigt arbete. Det flagnar ganska mycket på sina ställen och det är förstås lätt att få bort men på andra ställen sitter det som berget.

Pratade med en bekant som sa att det var onödigt att ta bort plastfärgen eftersom vi ska sätta upp nya innerväggar framför källarväggarna, stålreglar i stålskenor med OSB-skiva och gipsskiva (ingen isolering) med luftspalet mot ytterväggen. Vi ska alltså inte måla dessa med silikatfärg utan bara lämna dem som de mär. Jag ska dock laga skadorna som finns på ena bilden innan vi sätter upp nya väggen. Utanför är det dränerat med Isodrän 200 mm förra året.

Vad säger ni? Helt OK eller helt åt skogen?

Bifogar några bilder.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    QUv4Xvl.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ad7YuLz.jpg

2. F
    Medlem Nivå 8
    Ingen som har en liten tanke?

3. B
    Allvetare · Nivå 14
    Utan att vara expert så tror jag att plastfärgen ju visserligen gör att fukt i väggen får svårare att torka ut, men det tillförs ju inte MER fukt till din luftspalt mellan källarmur och utreglade innerväggar bara pga färgen, så jag har svårt att se att det skulle göra någon skillnad. Plastfärgen lär ju dock fortsätta flagna och skräpa ner inne i luftspalten.

Då är jag mer tveksam till att sätta upp OSB i den utreglade väggen. Organiskt material i en källare är sällan en bra idé. Kan gå om du har en ventilerad luftspalt så att luften kan cirkulera.

• Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 8
    Tack!

Kommer bara sätta upp OSB-skivor där det behövs, för att hänga upp TV osv. Min tanke är förstås att dessa endast fästs i stålreglarna så att de inte har någon kontakt med betongen. Ingen isolering heller (förstås) mot källarväggen där det kommer vara en luftspalt mellan den uppreglade stålregel-väggen och källarväggen.

Gör det någon skillnad om jag slipar bort plastfärg som en lång remsa på mitten av väggen, så att fukten eventuellt kommer vandra upp där? (har dålig koll...)

Redigerat 5 maj 2015 09:53