Läktavstånd gamla lertegelpannor

566 läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi håller på att lägga om taket på ett hönshus. Vi är totala nybörjare men tänkte att det kunde vara ett bra projekt att lära sig av. Vi har fått upp ny takpapp, trekantsläkt, ströläkt o nockbrädor men vi har lite bekymmer med att få till avståndet på bärläkten. Då vi använder oss av gammalt tegel vet vi inte tillverkare och därmed inte dess rekommendationer.
    Vi har först satt läkten så att regler ligger som det ser ut att ha legat tidigare (335mm), baserat på smutsranden. Men tycker då att det blir en glipa där regn/snö/smuts kommer in, se 2 första bilderna.
    Vi har även testat ha lägga dom tightare, utan springa (310mm) men då hamnar inte falsen/hörnen i fas, se nästa två bilder.
    Vilket, om något är rätt/bäst? Någon som kan ge oss råd.
    Tack!
    received_2176116979317382.jpeg received_1901431089937191.jpeg received_735702226769134.jpeg received_235517103780730.jpeg

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Nivå 19
    Spontant tycker jag de ligger för tätt på den sista bilden och för glest på bild nr 2. Man kan inte alltid utgå från smutsranden om pannorna legat på ett annat tak. Taklutningen är en faktor som man bör ta hänsyn till också.

3. D
    Medlem · Nivå 15
    Jag håller med. Första är för gles ochandra för tät. Men ofta anpassar man ju för att det ska passa på taket. Så man accepterar att det inte blir perfekt avstånd. Det ska vara lite glipa i hörnet, men inte så stor som på första bilderna. Även om båda varianterna antagligen kommer att funka.

4. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Har för mig att jag sett hur man lägger ut ett antal pannor på rad och bredd på marken och sedan mäter och räknar från detta. Hittar inte dit nu vid en snabb sökning men sök runt lite bland de som säljer begagnat taktegel så borde de ha läggningsanvisningar.

5. M
    Medlem Nivå 6
    Ser ut som Vittinge dubbelkupigt. Du hittar anvisningar på Moniers hemsida.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: