Byggahus.se
Jag funderar över vid vilken lägsta temperatur som man fortfarande kan plocka ur värme ur tanken?

Jag eldade tanken full under eftermiddagen igår.

I morse var det svinkallt i kåken och ingen värme alls gick ut. Vid en koll hade jag 53, 46 och 32 grader i tanken, sett uppifrån och ner.

Ska inte denna temperatur räcka för att det iaf ska shuntas ut lite värme? Temperaturen på stigaren var ca 10 grader, med andra ord gick det inte ut någon värme alls.

Min anläggning har jag specat i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/209766-problem-med-luft-i-trycksatt-system.html

Som ni ser har jag en hel del olika bekymmer med denna anläggning.

Med vettiga element eller golvvärme så finns det värme att hämta ned till 35grader iaf.
Men då är det vettig styrnning och låg returtemp som möjligör det.

Ja, någon styrning existerar inte idag, utan jag har bara en manuell shunt. Men jag tycker det är lite märkligt att det inte gick ut någon värme överhuvudtaget. Jag tycker att 53 grader är rätt högt ändå, speciellt med tanke på att det går ut värme när jag kör elpatronen inställd på ca 60 grader....

Om det inte gick ut värme måste ju din manuella shunt varit stängd, cirkpumpen stått still eller ev. termostater varit stängda...

Har du shunten öppen får du samma temp ut på elementslingan som tankens temp där uttaget är.

• Gilla
roke
  • Laddar…
Shunten måste ju öppnas mer och mer ju kallare tanktempen blir. Alltså vid 80 grader kanske den ska stå på 1:an och när tempen står på 35, på max. Därför är en shuntautomatik att föredra, speciellt vid vedeldning där temperaturen svänger rejält.

Ja, jag tror att detta berodde på att shunten var för lite öppen, hade den ställd på ca 3. En automatik är på gång, tillsammans med en massa andra uppgraderingar. Fattar inte att de som bott i kåken tidigare orkat med detta system, som i dagsläget måste passas som ett litet barn... :(

Kanske justdärför... För gick gubbar och kollade shunten när det var husförhör... ;)

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Eller när de behövde en stänkare. Jag kommer sakna min gamla kombipanna när jag i sommar installerar vedpanna.. Skämt åt sido, min shunt står på tio för att snabbt få ut värme i elementen. Dessutom har jag för litet exp kärl så jag kan inte elda till mer än till sjuttio grader.

Mitt "nya" system innehåller en Thermomatic CBJ shuntautomatik. Efter vad jag läst är den bra, och dessutom inte särskilt dyr. Kanske kan det vara något?

Det är just en sådan jag funderat på.

Jeg dusjer på 45 grader i topptemp. Oppvarming av boligen fungerer ned til ca 28 grader. Ved så lav temp ligger naturlig nok mange gulvsløyfer åpene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.