Byggahus.se

Lägsta bygghöjd för klinker på träbjälklag (cc30) med 20mm vattenburen golvvärme

  1. A
    Medlem Nivå 6
    Hej

    Har läst igenom mängder med trådar om ämnet men det ges olika svar i de olika trådarna.

    Jag har gjort en utbyggnad där golvreglarna är cc30. Inget golv är ännu lagt så jag kan sänka ner något mellan golvreglarna om det minskar bygghöjden. Rummet kommer fungera som hall/veranda och vara uppvärmt året om.

    Har 20mm golvvärmeslang. Har sedan tidigare lagt glespanel (28x70) med plåtar i tvärs över bjälklaget (bjälklaget cc60) och sedan 14 mm parkett på med gott resultat. Dock förstår jag att förutsättningarna är annorlunda när det kommer till ett klinker golv.

    Vore tacksam om gisningar i era svar uteblir, tala gärna om vad det skall vara och då gärna p.g.a. egen erfarenhet. Frugan vill ej att vi skall aggera försökskaniner ;)
     
  2. nino
    Medlem · Nivå 20
    med flytspackel: lägg 22mm spångolv som limmas och skruvas enl anvisningarna, armera med rostfritt nät, lägg slangen, spackla 13mm över rörhjässan, antingen i ett svep eller strax över rören i första och min 13mm i andra

    Använd Ardex produkter så kommer det att hålla.

    Annars så kan du lägga gles mellan golvreglarna som du lägger plåtar och slang på, limma & skruva 22mm spån, limma en 13mm golvgips med Ardex S48, du måste kanske kolla med någon så att det inte blir alltför försvagat där du borrar dig för vändningarna. Nackdelen är att du måste värma både 22an + 13gipsen och slangen ligger under hela kakan
    med första konstruktionen är nog bäst men bygger mest på höjden
     
  3. A
    Medlem Nivå 6
    Tack Nimo.

    Om jag skruvar 45*45 reglar i sidan på befintliga reglar och sänker ner golvspånet mellan reglarna för att sedan flytspackla in slangen ovanpå misstänker jag att det bör för svajigt?
     
  4. nino
    Medlem · Nivå 20
    Om du inte vill agera försökskanin så skulle jag hålla mig till någon av ovanstående lösningar...

    ev. skulle du kunna ta spårade spånskivor, plåtar skruvas och primas med Ardex 8+9 och sen limma en 8-9mm? (kommer inte ihåg vad det är för tjocklek) Minerit VT med S48, tror att även det är en korrekt lösning
     
  5. A
    Medlem Nivå 6
    Ok det lät som en bra lösning, finns det spårade spånskivor för 20 mm rör?
     
  6. nino
    Medlem · Nivå 20
    det har jag ingen koll på... kanske bara finns för 16mm rör

    Ring Ardex tekniska support så kanske dom kan hjälpa dig vidare
     
  7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det saknas iofs lite info i din frågeställning.
    Vi fick inte veta något om regeldimension/spännvidd utan bara att de ligger på cc30.

    Hur är detta bjälklag dimensionerat, krävdes det cc30 för klara svajet över spännvidden, eller ligger det på cc30 bara för att skivor inte ska svikta mellan reglarna, och bjälklaget i övrigt hade varit tillräckligt sviktfritt med reglar i cc60?

    Inte för att just jag ändå kommer kunna svara något klokt, men det är i vilket fall bra info om dimensioneringen.

    I övrigt är nino's första förslag bra, det är beprövat, skottsäkert och det tillför bra mycket extra styrka mot svikt till golvet än vad enbart skruvlimmade spånskivor har.
    Vill du verkligen inte testa något nytt eller vara det minsta osäker på att ni gjort vad som kan göras så är det kanske rätt väg. Men det bygger som sagt en del, samt det kostar ju lite flis också, flytspackel är ju inte gratis, direkt.

    nino, ardex har väl en produkt som är perfekt när det ska flytas golv som ska bli helt horisontella?
    Jag har för mig att du tipsat om det förut.


    Arvcop, Jag tycker att om du redan har valt vilken golvvärme du tänker ha så bör du börja med att kolla på deras lösningar på hemsidan.
    Har du ej valt golvvärmefabrikat än så kollar du "alla" nu (wirsbo, termotech, LK etc) så att du ser åt vilket det lutar.
    Sen kollar du lite med deras tekniska support (ring) vad som passar dina krav.
    Dom anger ju bara sina beprövade konstruktioner för dig.

    Hör gärna av dig här på forumet igen med föreslagna lösningar, vi kan kanske ge lite feedback.


    Jag undrar nämligen inte om du kanske kan använda spårad spånskiva från leverantören, 16mm slang. Sen få full styrka på spånskivan igen genom att flytspackla 13mm. Med detta sparar du 20mm bygghöjd och en massa spackel jämfört med nino's första förslag.
    Men jag tror att du ska få det utförandet rekommenderat från golvvärmeleverantören först.
     
    Redigerat 22 jul 2013 10:27
  8. A
    Medlem Nivå 6
    Hej

    Stort tack för era svar. Skall mäta när jag kommer hem men bjälklaget är cirka 3,5 meter långt och tror det är c24 195mm.

    Jag har valt att köra Roth och har 20mm slang i alla övriga rum.

    Med vänlig hälsning, Arvid
     
  9. nino
    Medlem · Nivå 20
    Mikael_L har så klart rätt i att man behöver vet regeldim osv.
    Jag tog för givet att det är korrekt byggt, eftersom det är en utbyggnad.

    Ang. golvvärmen så undrar jag om du inte ska gå ner till 16 där du ska ha klinker och sen limma minerit VT eller golvgips.
    8+9 och S48 och minerit VT är inte gratis det heller, det bästa vore om du hittar en firma som använder grejjorna själva, så du kan köpa i "lösvikt" eller se om du kan beställa på nätet.
     
  10. A
    Medlem Nivå 6
    Ok. det blir inget strul att köra 16 rör på en del av golvvärmeanläggningen och 20 på övriga då? Räcker det att jag kör en bussning vid golvvärmefördelaren?
     
  11. nino
    Medlem · Nivå 20
    det törs jag inte svara på, kolla med någon röristallatör
     
  12. A
    Medlem Nivå 6
  13. A
    Medlem Nivå 6
    Hej

    Tack för era svar och tips. Nu har frugan och grabben åkt, så jag kunde riva upp osb skivorna som låg där och börja (ända ingången till huset, måste vara klart på Fredag enligt frugan)

    Bjälklaget är 195mm tjockt K24, cc40!!! Det är 4189mm långt. Bredden på rummet är 3317.
    På mitten av bjälklaget (cirka 2094mm ifrån änden på vägglaget) sitter kottlingar. Även dessa 195mm K24.

    När jag mäter från ovansidan av bjälklaget till dörrbladets undersida är det cirka 56 mm. D.v.s. jag måste bygga under den höjden.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    mot huset 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    mot huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    snett.jpg
     
  14. PNO
    Medlem · Nivå 16
    Nybygge? verkar vara ett bra exempel på att det lönar sig att tänka efter före.

    Eftersom du ännu inte har några skivor på plats så är det ju fortfarande möjligt om hållfastheten tillåter att klyva av tillräckligt på bjälklaget för att få plats med den typ av golv du vill ha. Trist bara att isoleringen är på plats. Det gör ett sådant jobb bra mycket drygare om man inte vill ha den full med spån.

    Dörrblad som ditt är ju också möjliga att kapa om det bara är några millimeter som saknas.

    Bygger du enligt Ninos variant 1 med flytspackel, tänk på att armeringen förvisso må ha 2.5mm tjocka trådar, men med överlapp i skarvarna så bygger den betydligt mer, kanske uppåt en cm om det vill sig illa. Å andra sidan lär inte huset rasa för att övergjutningen blir 8mm på något enstaka ställe heller.
     
  15. A
    Medlem Nivå 6
    Nu är golvspånet lagt. Tänkte flytspackla in slangen ovanpå golvspånet. Skall till och prima golvet inatt. Dock har jag några frågetecken som jag försökt läsa på i forumet om men tyvärr ges olika svar:

    1. / Skall armeringsnätet ligga under eller ovanpå golvvärmeslangen (vattenburen golvvärme)
    2. / Kan jag köra exempelvis 12mm golvvärmeslang i enbart detta rum för att inte behöva få så hög bygghöjd och inte så tung belastning på golvet? Jag har 20mm slang i alla övriga rum. Tanklen är att i sådant fall köra en bussning på fördelarröret från 20mm pex till ex 12 mm pex?

    Jag gjorde en snabb beräkning på vikten på flytspacklet baserat på vilket golvvärmeslang jag väljer, skiljer inte så galet mycket. Med 12mm slang blir det cirka 680 kg och med 20mm slang blir det 882 kg. Är det några vikter som kan blir problem för bjälklaget?

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vikt spackel.jpg