Byggahus.se

Lägre bopriser när 60-talisterna går i pension

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Mer än hälften av svenska folkets frivilliga sparande är investeringar i våra bostäder. Fast när de födda på 1960-talet går i pension och frigör konsumtion genom att flytta till mindre bostad faller bostadspriserna.

Du kan läsa artikeln här: Lägre bopriser när 60-talisterna går i pension

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Vilket ounderbyggt subjektivt svammel. Varför skulle incitamenten vara större för 60-talisterna än tidigare -talister? Självklart blir bostadsmarknaden annorlunda om skattereglerna ändras i syfte för att öka rörligheten.

Här blir det ju en självmotsägelse, om priserna sjunker så är det ju inte lika stort incitament att sälja längre eftersom 60-talisterna isåfall inte längre känner sig rika?

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Nivå 6
    Vem flyttar från ett hus med 0 lån /litet lån för mindre yta och lån?

4. M
    Medlem · Nivå 8
    Många äldre flyttar från hus med trappa till boende utan trappa eller med hiss.
    Många äldre flyttar från hus med stor trädgård och större underhållsbehov till skötselfri bostadsrätt.

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Många äldre på vår gata har redan sålt villan och flyttat till höghus i hamnen, för att få hiss och utsikt och slippa trädgårdsarbetet. Jag kan också tänka mig det när jag blir pensionär om sisådär 20 år. Lånet är redan avbetalt, så boendekostnaden blir ju väldigt mycket högre, men den smällen får man ju ta.

Hur som helst är det ju där pratet om flyttskatter landar: att jag idag får ut 22 000 i månaden netto, maken får ut 28 000 och vi har ca 7 000 i boendekostnad, men om 25 år bor som änka i en bostadsrätt med 17 000 i netto, där jag kanske fått ta en miljon i lån och har 11 000 i månadsavgift. På det då en skattesmäll för villan som vi köpte för 650 000 men i dag får 2,5 miljoner för.

• Laddar…
  6. K
    Medlem · Nivå 6
    60talisterna är mellan 59-49 iår, när jag tänker mig "äldre människor som säljer huset för att få mindre trädgård eller slippa hiss" så tänker jag typ 75-90.
    Visst finns det undantag men ändå.
    Du bevisar iallafall min poäng och jag alla åldringar som jag känner, säger samma sak, billigare att "ruta" bort trädgården och bo kvar. Vad gäller trappor så bor de helt enkelt på nedreplan.

7. Talvan
    Medlem Nivå 5
    Det tror jag inte

• Laddar…
  8. Flipbed
    Medlem Nivå 1
    På vilket sätt ökar kriminaliteten byggkostnaderna?

9. M
    Husägare · Nivå 8
    Skottsäkra fönster och fasad är numera obligatoriskt i två mils radier runt städer med mer än 50 000 invånare.

Eller så handlar det väl om att inte lämna byggmaterial och utrustning hur som helst utan måste låsas in över natten, eller vaktas av dyra vakter?

• Laddar…
  10. P
    Husägare · Nivå 6
    Så byggkostnaden har fördubblats förklaras av att hälften av materialet stjäls av kriminella och lika många väktare som byggarbetare är anställda på byggarbetsplatserna?
    Eller är det skottsäkra glas som kostar? Fast det måste i så fall ändå vara ett stort mervärde för dig som otrygg individ.

11. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Så denna Jonas som uttalar sig så självsäkert och sanningssägande.
    Vad har han för meriter och vad lutar han sig mot. Andra länder där man haft prisökningar? Forskning?

Det är roligt höra korvguben prata om lösningen på all världens problem och hans profetior. Men det känns lika påläst som detta :)

Edit: verkar vara anlyschef på Morningstar. Så säkert duktig på analysera fonder. Men ingen expertis vad gäller bostadsmarknaden. Man ska konstatera att boende innefattar känslor och andra irrationella faktorer som inte går att analysera lika enkelt som fonder.

12. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    För övrigt har jag mpnga 70-talister i min omgivning (är själv en) som tjänar grova pengar.
    Bostadspriserna utanför storstäderna har rusat efter 2000 skiftet i samband med taxeringsvärden och att lån har blivit billigare. DETTA är faktorer som inte förändrats.

Det är fortfarade enormt mycket billigare att bo i ett dyrt hus idag än i ett dyrt hus på 80-90 tal

Det har även skett ett skifte i vad folk är beredda att betala för sitt boende. En hyresrätt kan kosta över 10.000 för en tvåa. Det är mycket hus man kan få för samma månadskostnad.

13. H
    Medlem Nivå 8
    Nej så är det inte alltid.
    Forfar bodde kvar hemma tills han dog.
    Allt fanns på nedervåningen. När vi hälsade på eller andra i släkten var övervåningen perfekt för oss.
    Trädgården var väl det som höll honom igång efter pension. Där hade han sin lilla oas. Med växthus och grönsakslandet. Sista åren såklart i mindre omfattning.
    Skulle han tvingats flytta till en lägenhet är jag övertygad om att han hade dött deprimerad i förtid.

Hans hus är idag värt många miljoner. Men han hade inga lån.

Och jag kommer sannolikt göra detsamma. Att bo i en lägenhet som gammal gubbe när man kan sitta i sin egen lilla berså och njuta...

14. C
    Renoveringsnovis Nivå 5
    I inlägget du citerar står det väl många, inte alla?

15. H
    Medlem Nivå 8
    Jo för visso.
    Men faktum är att många äldre just bor kvar.
    Och det kan man ju förstå. Att flytta innan benen slutar bära är enligt min uppfattning inte lika vanligt.

Redigerat 5 okt 10:20