Byggahus.se

Läggningsteknik massivt trägolv på lättbetongbjälklag

1. Z
    Medlem Nivå 3
    Hej,

I vårt kök har vi ett Massivt trägolv från Moelven (Ek Rustic Etna) Det lades av den förra ägaren till huset och av allt att döma gjordes det rätt undermåligt. Stora skarvar har dykt upp mellan golvbrädorna de senaste åren. Vid kontroll så verkar det som om golvet är skruvat i lättbetongbjälklaget.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2134.jpg

Nu ska vi ta upp allt och lägga om det så det blir rätt. Från början tänkte jag att jag skulle limma golvet så det blir ett flytande golv. Men efter kontakt med Moelven rekommenderar de istället att skruva det i bjälklaget precis som det redan är gjort. pga måtten och det faktum att en köksö står på golvet avråder de från flytande. Jag känner mig dock lite tveksam till skruvlösning eftersom det inte verkar gått så bra förra gången detta gjordes (även om det verkar vara väldigt få skruv han använt) och jag är rädd att lättbetongen inte är det bästa underlag att skruva i.

Så till frågan. Är det någon som har erfarenhet av att skruva massivt trägolv i lättbetongbjälklag? Andra trådar jag läser här verkar mest handla om gjutna plattor där man lägger plyfa eller något annat emellan. Den möjligheten har vi inte här eftersom det inte är aktuellt att ta ut hela köksinredningen utan bara lägga om golvet på tillgängliga ytor.

Om jag nu borde skruva det i bjäklaget - vilken skruv ska jag då använda. Bauhaus rekommenderar denna. Det är ju ingen riktig golvskruv... Vad tror ni om det?

2. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Har bara erfarenhet av golv i träbjälklag, men om ditt golv har rört så mycket på sig har du ett problem. Det lär inte vara expansspringor för tiljor expanderar väldigt lite på längden. Gissar att vissa brädor inte är fixerade (skruvade) ock att de glidit när ni gått på golvet.

Fråga Moelven om hur du bäst fäster golvet.

• Laddar…
  3. L
    Medlem Nivå 7
    Om det är limmat på bjälklaget är det väl inte att betrakta som flytande. Ställer mig dock tvekande till att lättbetongen är tillräckligt hållfast för limning.

4. Z
    Medlem Nivå 3
    Ja alltså jag har ju varit i kontakt med moelven och de menar att jag ska skruva i detta fall. Precis som det redan är gjort. Gissningsvis skulle jag då behöva åtskilligt mer skruvar isf...

Nej det är inte limmat på bjälklaget. Har aldrig vari det. Nu är det vad jag kan se skruvat med skruvar på vissa ställen. Moelven rekomenderar skruvar igen men jag funderar på om lättbetongen är lämplig att skruva i.

5. T
    Medlem · Nivå 11
    de har kanske använt fel skruv, fråga moelven vilken skruv de rekommenderar

t

6. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Lättbetong vad innebär det?
    Riva upp, flytspackla 5-10mm och hellimma golvet mot spacklet?

• Laddar…
  7. Z
    Medlem Nivå 3
    Moelven är rätt slappa när de gäller vilka produkter som behövs. Både när man frågar om lim och skruv säger de ”använd produkter avsedda för underlaget”. Känns som de inte vill ta ansvar för produktval när de inte levererar dem.

8. L
    Medlem Nivå 7
    Tvivlar på skruv är svaret på ditt problem. Trä rör sig och det kommer ovillkorligen göra att skruven lossnar från lättbetongen. Som tidigare skrivet i tråden flytspackla och hellimma golvet.

9. Z
    Medlem Nivå 3
    Har ju en begränsning i att jag inte kan göra detta eftersom jag inte vill ta ut hela köksutrustningen. Därmed kan jag inte ändra höjderna för mycket/något alls

10. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Du har väl sockel på köket?
    10mm borde du kunna höja golvet utan problem, bara spackla mot sockeln.
    Kolla diskmaskin och ev spis så det går att justera ner
    Funkar det inte att skruva fast det vad ska du göra då?

11. J
    Medlem · Nivå 24
    De stora glappen i ändskarvarna kan inte förklaras med torkning. Massivt trä drar ihop sig marginellt i längdriktningen när det torkar. I torrt tillstånd har lättbetong och trä (i längdriktningen) ungefär samma längdutvidgningskoefficient. Någon har klantat sig rejält vid läggningen.

12. A
    Anonym
    Mm, massivt trägolv. Jag är ingen expert. Men jag har lagt fyra golv. Trägolv skall skruvas. I trä. Jag tror ingenting kommer att hålla. Skruvarna rör på sig och kommer pulvrisera lättbetongen med tiden. Brädorna skall dessutom limmas. Både på långsidan och på kortsidor. Finns inga genvägar.

Enda sättet och få detta bra är att ta upp golvet. Lägga golvskivor. Sedan tillbaka med golvet. Limma och skruva! Det kommer att bygga på höjden och ställa till det med trösklar, dörrar, eventuella fönsterpartier som går hela vägen ned till golv osv.

13. L
    Husägare · Nivå 15
    Har också massivt golv i köket, det har legat sedan Dec 1984.
    Golvet är limmat mot baksidan på masonit som ligger flytande på AIROLEN den enda skadan är ett par bitar som blev dränkta i vatten från diskmaskinen och krympt på bredden lite men ingenting har krymt på längden. Golvet är lackat med med BONA KEMI program för offentliga golv och på 39 år har jag inte behandlat golvet med något.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6081115D-248E-48A3-80C2-78F129B53B62.jpeg

14. L
    Medlem Nivå 7
    Mitt trägolv är hellimnat mot flytspacklet med ett elastiskt golvlim. Lättbetongen är förmodligen inte stark nog att limma mot därför ska du flytspackla (gör dessutom inget om det jämt). Detta är dessutom som ngn har påpekat det sätt som bygger minst på höjden.

Vidare har jag inget lim mellan plankorna enligt instruktion.

Det finns alltså mer än ett sätt att få detta bra. Skruv i lättbetongen kvalar inte in på det ”bra” sättet.

Redigerat 29 nov 2018 10:50
  15. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Jag tror att den skruven är för stor för tiljan. För träbjälklag brukar 4 mm listskruv användas. Betongskruven är dubbelt så bred.
    Tveksam om limning av tiljor mot betong är bästa vägen att gå. Tiljor är ibland inte 100% raka och de måste pressas i position. Föreställer mig att limning ger begränsade möjligheter att räta ut brädan.
    För bästa resultat tror jag som några redan föreslagit, riv ut, fäst plyfa i bjälklaget och därefter skruva tiljorna med listskruv.