Byggahus.se

Läggning av plattor (Klinker, sten odyl.)

1. P
    Medlem · 2 inlägg

pajatzo

Medlem
    Har fått tips om att lägga mina oregelbundna (olika tjocka och olikformade) skifferplattor i nåt som kallas torrbruk. Det ska vara en betongblandning som är väldigt torr och som man "kloffar" ut och drar av till önskad tjocklek antingen med hjälp av två järnrör och en planka eller stål spatel. Fördelen med detta är som i mitt fall ett behov av att höja golvnivån 100mm och gjuta in armeringsnät och golvvärmeslangar.

Alternativet är att gjuta denna nivå 90mm med vanlig blöt betong och sedan limma plattorna med vanligt fix. Nackdelen med den medtoden är priset och att mina plattor är olika tjocka. Dessutom måste man rimligen beställa dit en betongbil och pump eftersom nu är det vinter och bilen inte kan komma fram till huset för att skicka in rännan genom fönstret, och då börjar vi snacke riktigt mycket dyrare.

Så mina frågor är altså är det någon som har använt denna metod som enligt min tipsare är den gamla hederliga och vedertagna metoden att lägga plattor just inte 100mm tjock men med torrbruk, det är på moderna tid man har börjat med limning. Erfarenheter och blandingsförhållanden på detta bruk. Tacksam för svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.