Byggahus.se

Läggning av parkettgolv-klick

1. N
    Medlem · 139 inlägg

Nickolina

Medlem
    Vi ska precis börja lägga parkettgolv i de flesta rum i huset. Det är ett enplanshus med rätt så öppen planlösning. Visst lägger man golvet åt samma håll i hela huset? Sen har jag för mig att jag läst att man lägger rum för rum och inte lägger ihop allt. Jag menar sovrummet ihop med hallen tex. Hoppas ni förstår vad jag menar! Glad för ett snabbt svar!

2. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Re: Läggning av parkettgolv-klick

Jo, ifall du ser rummen från varandra. Vi har faktiskt parketten annan väg i sovrummen i övre våningen dock.

Vi har rätt öppet nere, 12 meter ena vägen och 8 andra och där den 8 metern övergår till biblioteksgolv valde jag faktisk att lägga en tröskel för att få rörelsemån under.

Kolla att det verkligen är plant under så slipper du knarr och se till att du har rörelsemån mellan kanterna på parketten och väggen. Vi körde med 12x40 golvlist så med 6-8mm glipa måste man verkligen ha tungan rätt i munnen.

Har du juste verktyg? Slagjärn? (Vi svetsade ett eget)Lång batting, förlåt "träregel", för att bulta dit parketten? Distansbitar? Stora hammare?

3. D
    Medlem · 11 inlägg

Dreadlock

Medlem

Oftast lägger man golvet i samma riktning som ljusinsläppet i rummet. Ser trevligast ut så

4. jarlh
    Medlem · 1 333 inlägg

jarlh

Medlem

Att lägga ihop golv är ju jättelyxigt. Hade så från vardagsrum till hall och till sovrum i förra bostaden. Var visserligen lite krångel att få ihop det, men jag blev väldigt nöjd då det var klart.

Man måste dock vara noga med flyt- och svällmån, lägg t.ex inte för många meter i ett stycke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.