Läggning av markvärmeslang

4k läst  1 svar

1. D
    Medlem Nivå 1
    Har köpt ett tegelhus med riktigt stor tomt o är stark inne på att lägga slang o markvärme. Har en stor lägda (?)som är rätt kuperad och i svackan ligger nu en liten isbana. Min fråga är då denna, bör jag undvika att gräva ner slang där det nu är is ? Det är inte så att det på sommaren är ett blöthål där eller så,antar att det bara är den milda vintern som gjort sitt... Men blev där en vattensamling i år så kan det ju bli det nästa år oxå, och är det negativt så undviker jag ju att lägga slang där.. Är det så att det är positivt så har jag en till fråga, kan man tjäna något på att blötlägga lägdan på sommaren ? Min tredje fråga kanske jag bör vänta på tills jag fått svar på den första, men den är om det är obra att pumpa ut vatten där på vintern ?? ( skulle vara skoj med en större isbana än den som är där nu) / Tack på förhand !!

2. Z
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Vad jag har förstått så bör marken kunna lagra så mycket vatten som möjligt, så lerig mark är bra och torr sandjord sämre
    Det är nämligen så att marken kan lagra mer energi om den är "vattenfylld"
    Det finns en hel del att läsa på nätet (google jordvärme marktyp)

Här ser du en lista på material (värdena nedan är W/m)

Grus, torr 30
    Grus, vattenförande 65
    Lera, silt 35-45
    Kalksten (massiv) 45-60
    Sedimentära bergarter (sandsten) 60-65
    Granit 65-70

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: