Byggahus.se

Läggning av laminatgolv (riktning)?

1. H
    Medlem · 6 inlägg

herrgrisen

Medlem
    Jag undrar om det är en smaksak bara eller om det finns praktiska fördelar av att lägga laminatgolv åt ett visst håll. I det här fallet menar jag 3-stavs ek laminat. Jag har sett att i hallen på en övervåning t ex. lägger man så att man har kortsidan mot trappen. Jag själv tycker att det är snyggast så och att det blir mest praktiskt också, man slipper såga så mycket. Vad ska man tänka på egentligen?

2. F
    Medlem · 187 inlägg

falcor

Medlem

Re: Läggning av laminatgolv (riktning)?

Jag har läst nånstans att man ska lägga golvet i samma riktning som det huvudsakliga ljusinsläppet i rummet....detta för att få rummet att kännas större?

3. D
    Medlem · 168 inlägg

dwedin

Medlem

Generellt när man lägger golv så skall man väl tänka på att lägga i samma riktning som ljuset faller, då detta är mest estetiskt tilltalande, men i tex. en hall kan detta vara svårt då ljuset kan komma från både fönster och dörrar.

Om du tex. har en långsmal hall så torde det ju vara enklast att lägga i hallens längdriktning annars blir det bara en massa korta stumpar om man korsar hallens smala del.

Angående just en trapp så vill man kanske ibland lägga samma laminatgolv i trappstegen som man lade i hallen ovan trappen och då kan det tvärtemot vad du skriver vara mer estetiskt tilltalande att lägga laminatskivorna med långsidan utefter första trappsteget ner från hallen för att sedan fortsätta lägga trappstegen på samma sätt...

Annars så är väl detta mer av en smaksak hur du lägger i ett traditionellt sovrum...

4. H
    Medlem · 36 inlägg

Hickory

Medlem

Det man skall tänka på är väl att inte lägga i olika riktningar i huset så at det ena rummet har åt ena hållet och der angränsande rummet åt det andra.....

Sedan sa syrran min nåt som hon hört, som jag aldrig hört.....att man skall lägga i nockens riktning (?) nån som hört nåt om det???

5. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

här kommer ett till förslag:

Golvet bör läggas vinkelrät mot golvslingorna om du har golvvärme.

Det finns mycket att välja på.

Själv har jag lagt på gammalt trägolv (från -37) Då la jag tvärs över brädorna då dessa var lite buktiga. Jag inbillar mig att det är mindre risk att golvet separerar/glipar då.

Annars har jag oxo sett rekomendationer på att golv ska läggas längs med rummet för att det inte ska se alltför långsmalt ut.

Det smartaste tycker iaf jag att man ska lägga det med tanke på underlaget (värmeslingor/ojämnheter) så att det inte förstörs. Det är snyggare med ett helt golv som ligger "fel" väg än ett golv som glipar/bucklar sig men ligger åt "rätt" håll.

6. L
    Medlem · 699 inlägg

Är det konstigt eller normalt att ha tak och golv åt olika håll (om båda är randiga)?

7. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Vi har golv och tak åt olika håll.. Och jag kan intyga att det e inget vi tänker på.. Kanske i början när man kollar extra noga, men jag tänker då inte på det iaf :)

8. D
    Medlem · 163 inlägg

Dark_Helmet

Medlem

Jag kan bara hålla med om att det absolut inte får vara olika riktning i olika rum, så det där med ljuset kan man inte ta hänsyn till per rum. Bäst brkar det nog bli om man följer nockens riktning tycker i alla fall jag.

9. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

Jag har själv lite olika riktning mellan olika angränsande rum. Det tycker jag e helt ok. Tom snyggare än om allt e åt samma håll.

Smaken e som baken.

10. L
    Medlem · 1 120 inlägg

Linnex

Medlem

Jag har lagt allt mitt golv tvärs nocken. Finns ingen som har påpekat det.
    Korridoren la jag tvärs med tanken att korridoren då ses som bredare och kortare. annars blir det tvärt om. Långt och smalt.
    Det har givetvis med mönstret att göra. Ett mönster som ser ut som tex klinkers spelar ju kvitta. Då är det hur ljuset faller som är det viktiga för att minimera skarvarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.