Byggahus.se

Läggning av golvvärmekabel

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej
    För att slippa ”stressa” har jag några frågor kring läggning av golvvärme kabel innan flytspackling
    Pensla primer på golvet
    Smältlimma fast armeringsnät
    Smältlimma fast värmekabel
    Frågan: Efter ca 1 vecka pensla primer på golvet över kabel och nät då det är dags att flytspackla?

Förslag på lämpligt smältlim som stelnar snabbt

2. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Ska du behöva prima allt en gång till??? Primen är väl bara till för att du ska få en så bra vidhäftning mot golvet som möjligt. Att nät och slingan inte "fassnar" lika bra i spacklet har väl ingen betydelse.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har läst på ett flertal ställe att man bör lägga flytspackel alt. tätskikt inom "1 dygn" efter primning.

4. B
    Medlem Nivå 4
    Man bör spackla hyfsat fort efter primning, lite beroende på hus mkt damm du har i luften bland annat.
    Jag brukar i allafall se till att de inte går mer än 48 timmar efter primning. (vet inte varför jag satt 48 timmar som nåt riktmärke??)
    Dock har jag aldrig haft problem med spacklets vidhäftning på underlaget, så helt fel är de nog inte...

5. T
    Medlem · Nivå 7
    jag gjorde som så att jag spikade fast armerings näten med u-formade spik (heter det inte märlor?) och sen stripsade jag värmekabeln, provade först med tejp och smältlims metoderna men jag tyckte inte det blev bra samt att det tog en jäkla tid å hålla på med smältlimmet

6. W
    Medlem Nivå 6
    jag använde spikklammer till nätet, typ såna för tele sladd. Sen stripes för kabeln. På burken till primern, höganäs, stod det att spackliing bör ske max 24h efter primning.

7. I
    Medlem Nivå 7
    Varför nät???
    Jag limmade min direkt på betongplattan, sedan spacklade jag över det hela bara...

8. M
    Medlem Nivå 6
    Har lagt 3 värmeslingor i huset, två st Devi på rulle som jag smältlimmade på primat golv (ett betong och ett i golvgips) därefter flytspacklade jag med Finja 260. Gick hur bra som helst. Sen har jag lagt T2 Quicknet i entrén. Tyckte inte om riktigt att jobba med nätet som kabeln satt fast i. Flöt detta med Casco Thermoplan och det gick också bra men Finja 260 var överlägsen att jobba med.

Primer över kabeln behöver du inte ha om du primat innan.