Byggahus.se

Lägger klickgolv, hur göra här?

1. L
    Medlem Nivå 3
    Ska börja lägga ett klickgolv i en liten hall och har stött på något jag inte behövt lösa förrut när jag lagt golv, nämligen riktigt feta dörröppningar.

Hur sjutton lägger man golvet så att det blir snyggt när dörrkarmarna, ca 30cm djupa, ser ut såhär?
    Jag inser ju att det snyggaste blir att såga upp dem med Multimastern och få in brädorna under dem men hur fixar man det när brädorna ska klickas ihop i vinkel?

Tar mer än gärna emot förslag. :)

(Pilarna visar golvets riktning)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0153.JPG

IMG_0154.JPG

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Går det inte att ta bort skivan på väggen?

3. L
    Medlem Nivå 3
    Tyvärr, nej. Det skulle bli alldeles för stort jobb.

4. T
    Medlem · Nivå 6
    Men varför går det inte att bara såga den och lägga precis intill?

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    jag förstår inte problemet, som vanligt :surprised:

Varför skall golvet in under väggskivan?
    Skall du inte ha några golvsocklar?
    Inte ens en liten kvartslist?

6. L
    Medlem Nivå 3
    Jag vill, om det går, undvika sockel eller list...det blir så mycket snyggare utan. :)
    Vi har en likadan dörröppning på annat håll i huset där ett proffs lagt golvet och han har lyckats få till det utan sockel eller list. Jag begriper bara inte hur...

IMG_0155.JPG

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Ser det inte ut som att golvet går under där?!

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Smaken är olika förstås, men nej, jag håller inte med om att det är särskilt snyggt.
    Och se lite på helheten också. Det är ju socklar på båda sidor om den lilla väggsnutten.

9. 1337
    Medlem Nivå 7
    Finns det plats så kan du vika ner brädan och sedan banka den i sidled tills den är på plats. Annars tar du bort det yttersta på noten, drar en sträng med lim och knackar ihop.

10. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Normalt sågar du av smygen i lämplig höjd för golvet, lägger golvet en bit ut och sedan skjuter in ändra fram till tröskeln (där blir det oftast en list om man inte kan ta bort tröskeln och såga ett spår).

Jag håller med dig att det blir helt klart snyggast utan golvlist i dessa öppningar.