Hej alla kunniga!
Jag ska lägga vinylklickgolv på en ca 95kvm stor yta. Enligt säljaren av golvet måste man ha skarvlister mellan de olika ytorna för att golvet ska få plats att expandera. JAG vill däremot lägga flytande, utan skarvar. Vad säger ni som har erfarenhet av liknande projekt? Hur har/hade NI gjort i detta fallet? Bifogar planlösning på ytan som jag vill ha golvet på, innanför de röda linjerna.
Tacksam för alla svar!
Jag ska lägga vinylklickgolv på en ca 95kvm stor yta. Enligt säljaren av golvet måste man ha skarvlister mellan de olika ytorna för att golvet ska få plats att expandera. JAG vill däremot lägga flytande, utan skarvar. Vad säger ni som har erfarenhet av liknande projekt? Hur har/hade NI gjort i detta fallet? Bifogar planlösning på ytan som jag vill ha golvet på, innanför de röda linjerna.
Tacksam för alla svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 829 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 829 inlägg
Hur mycket rörelsemån ska det vara längs väggarna (köksö, pelare) enligt golvets läggningsinstruktion?
Jag har ingen erfarenhet av just vinylklick men det parkettgolv som vi har lagt in skulle ha 1,5 mm per meter mätt tvärs brädorna. Det innebär i ditt fall att, om du lägger golvet vågrätt i ritningen, det skulle bli 1,5 mm x (4+4+6 m) = 21 mm, det blir väldigt tjocka golvsocklar. Ungefär lika mycket om du lägger golvet åt andra hållet också.
En skarv där korridoren börjar skulle nog synas betydligt mindre än så tjocka socklar.
Sen kan det finnas bestämmelser i instruktionen som gör att det inte går att lägga golvet vare sig tvärs korridoren eller tvärs hallen. Det hänger ihop med brädlängden och minsta förskjutning mellan två på varandra efterföljande rader samt minsta tillåtna brädlängd (om man inte följer det så kan man få ett golv som buktar sig eller går isär i skarvarna).
Jag har ingen erfarenhet av just vinylklick men det parkettgolv som vi har lagt in skulle ha 1,5 mm per meter mätt tvärs brädorna. Det innebär i ditt fall att, om du lägger golvet vågrätt i ritningen, det skulle bli 1,5 mm x (4+4+6 m) = 21 mm, det blir väldigt tjocka golvsocklar. Ungefär lika mycket om du lägger golvet åt andra hållet också.
En skarv där korridoren börjar skulle nog synas betydligt mindre än så tjocka socklar.
Sen kan det finnas bestämmelser i instruktionen som gör att det inte går att lägga golvet vare sig tvärs korridoren eller tvärs hallen. Det hänger ihop med brädlängden och minsta förskjutning mellan två på varandra efterföljande rader samt minsta tillåtna brädlängd (om man inte följer det så kan man få ett golv som buktar sig eller går isär i skarvarna).
Enligt tillverkaren rekommenderas 0,5mm glapp mot vägg och fast möbel. Lika mycket rekommenderar de att den tilltänkta skarven ska vara. Men jag tänker att om jag istället lämnar ett större glapp, t ex 10 mm, mot vägg och fast möbel så har golvet ändå fått den "rörelsefriheten" den är i behov av. Tänker jag fel?BirgitS skrev:Hur mycket rörelsemån ska det vara längs väggarna (köksö, pelare) enligt golvets läggningsinstruktion?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 829 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 829 inlägg
Det kan tänkas att klickfogarna inte håller om det börjar bli tungt för golvet att röra sig runt hörn och andra mer knepiga vinklar och vrår. Det är förstås inget jag vet men det skulle kunna vara anledningen till att de poängterar att golvet inte får läggas i flera rum utan skarv.
Kan vara så.BirgitS skrev:
Men om jag gör som jag skrev innan: ökar glappet från 5 till 10 mm mot väggar och fasta möbler. Får inte golvet vad det behöver för att växa i då tror du?
Jag kan tänka mig att skarva ut till de båda hallarna men vill helst inte skarva mitt i den stora ytan.
Det förstör SÅ MYCKET tycker jag
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 829 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 829 inlägg
Det kan ju inte bli annat än gissningar och om du har skarvar till korridoren och hallen så tror jag att det går bra om du har typ 10 mm mot väggar etc. i resten. Kolla hur tjocka dina golvsocklar är och ta så mycket mellanrum du kan men att det ändå döljs av socklarna.
Tack för din hjälp och tidBirgitS skrev:
Hej!A ANTYN skrev:
Jag är supernöjd! Än så länge 😉
Chansade utan skarvar så vi får se om den ”sväller” 🙃.
Blev väldigt vackert med just den varianten vi valde tyckte vi och alla som besökt oss.
Är detta Aava silent tech? Eller vilken modell satte du?B Berroni skrev:
Följde du övriga instruktioner eller står också köket på golvet?
Det är den på fotot, Tunturi.A ANTYN skrev:
Jag följde allt förutom skarvarna.
Köket står inte på golvet. Det rekommenderas inte av dem och jag hade redan monterat köket så det passade mig bra.
Tack för input! Beställde SilentTech till hela huset för 299:- kvm på kampanj. Såg vid leverans att tillverkare är Unilin floors som också tillverkar bland annat Pergo.B Berroni skrev:
Jag håller tummarna för att det funkar för dig, så den inte drar isär sponten om det rör sig.
Alltid kul att kunna bidra med lite hjälp 🙂🙏A ANTYN skrev:
Tack, och lycka till du med 💪
Glömde nämna för dig att man kan pruta hos dem, men nu köpte du redan realiserad så det hade kanske varit tufft att pruta ännu mer 😉
Liknande trådar
-
Hur ska jag lägga nytt golv på lutande gammalt golv?
Golv -
Lägga parkett utan att byta lister?
Golv -
Vind utan ångspärr, lägga till vid omisolering?
Tak & Vind -
Lägga klickgolv, med eller utan fuktspärr på golvspån, oisolerad platta, ventilerat bjälklag?
Golv -
Lägga vinylgolv på plastmatta på toalett utan brunn
Badrum