Lägga vindsgolv?

6k läst  6 svar

1. F
    Bannad Nivå 2
    Tips på enkla, billiga sätt att lägga in vindsgolv på ett relativt nybyggt hus. Behöver få upp kartonger och har idag bara två plank som ligger i mitten av vinden. Finns det några enkla sätt att få dit golv?

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: Lägga vindsgolv?

Det svåraste är nog att få upp materialet efteråt (utvändig vindslucka, invändig med ranglig trappa i nån garderob m.m.)

Annars är det ju bara att börja spika/skruva vad som kan hanteras i form av reglar, golvspån, plyfa, råspont.

3. M
    Moderator · Nivå 17

Jag fortsatte med plankorna jag.

Har satt 38X125 råplan med ca 1 cm lucka mellan varje rad. Totalt ca 170 Lm. Gav under 10 kr metern för råplanen

4. P
    Medlem Nivå 4

Vi har använt reglar, golvspån o vinkeljärn, lätt som en pannkaka (speciellt när man inte gör det helt själv...). Inga problem att få upp spånen om man har en vindslucka. [smiley=rolleyes.gif]

5. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8

Vanlig spånskiva går fint och kostar inte så möd heller.

6. D
    Medlem Nivå 3

Hur kan man göra om man har isolering (glasfiberull eller nåt sånt) på vindsgolvet då? Är det dåligt att täcka isoleringen helt med ett golv? Kan man i så fall lägga plankorna glesare så att golvet inte blir helt tätt?

7. M
    Moderator · Nivå 17

Var så jag gjorde

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: