Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Lägga vattenburen golvvärme på betong, nybörjarfrågor

1. E
    Husägare · Kalmar · 166 inlägg

EPG

Husägare
    Jag har precis rivit mitt sovrum. Jag har blåst ut rubbet nu, tapeter, garderober. trägolv etc.
    Tanken är att lägga vattenburen golvvärme, det är därför golvet fick stryka på foten.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190601_201452.jpg

Hur gör jag nu?
    Är det bara att lägga ut frigolit direkt på betongen och sedan spårade spånskivor uppepå det?

I så fall har jag även några följdfrågor:
    Hur tjock behöver frigoliten vara?

Kollade på Rinkaby rör och såg att det fanns lite olika diametrar på golvvärmerör, hur vet jag vilken diameter jag ska ha? Antar att det har med effekten att göra? Rummet är cirka 13m^2.

Är det smidigaste att dra ned röret och koppla in det med termostaten nere i källaren eller måste den sitta i samma rum? Hur löser jag det smidigast i så fall?

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 981 inlägg

huggan

Medlem
    Om det är en oisolerad platta bör du välja en ventilerad golvkonstruktion.

Det finns spårade cellplastskivor som du kan ha istället för spånskivor om du vill ha lägre bygghöjd, finns ingen isolering bör du ha 200 mm om det finns möjlighet.

Dimensionen spelar ingen större roll i ett så litet rum men 16 eller 20 mm funkar ju, effekten regleras genom cc avstånd på rören.

Du kan dra ner det i källaren för inkoppling.

3. kalle_lidköping
    Medlem · 73 inlägg
    Följer gärna denna tråden. Har samma tänk som du om att lägga golvvärme på betongplatta i källaren i gillestugan. Där finns idag ett nivellgolv. Från betongplatta till färdigt golv är det 150mm. Funderar på om det räcker för att lägga isolering och sen vattenburen golvvärme!?

4. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 529 inlägg

Janus82

Medlem
    Är det en platta på mark eller är det ett mellanbjälklag?

På bilden så ser plattan ojämn ut. Då bör du lägga in ett nivellgolv eller liknande. Då slipper du även ifrån alla fuktproblem som en oisolerad platta kan ge. Alternativet om det är ett mellanbjälklag är att gjuta EPS och sedan flyta in slingorna i flytsoackel men det blir nog dyrt med allt flytspackel.

5. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 671 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Någonting säger mig att TS är färdig med sitt projekt eftersom tråden startades i juni. :D

6. E

EPG

Husägare
    Jo visst är det färdigt men å andra sidan så kan jag inte påstå att det direkt var länge sen det blev färdigt heller.
    15779025146541412629499705412782.jpg

Hade det inte varit ett singelhushåll innan så hade det nog varit det nu med tanke på att det har varit byggarbetsplats här hemma i ungefär ett halvår... :thinking:

Jag la ecoprim direkt på betongen.
    Uppe på detta så la jag de spårade spånskivorna. Sedan lade jag dit värmeplåtarna och rullade ut plaströret.
    Sedan reglade jag upp lite mellanväggar i rummet eftersom att jag behövde en klädkammare och en garderob.
    Till sist innan jag la dit parketten så la jag ut tunn foam som dämpning.

I den nybyggda klädkammaren hamnade fördelningscentralen (LK-system) för golvvärmen (som för övrigt ligger vägg i vägg med köket.
    15779033093136452222584611476505.jpg

Nu är ju tanken att jag ska fixa köket också och eftersom att fördelningscentralen ligger i en vägg som angränsar till köket så borde det ju vara en enkel sak att installera golvvärmeslinga där också.
    Dock är ju tanken att jag istället för ekparkett ska lägga klinkers här.
    Så då är ju frågan hur man gör detta enklast?
    Som jag ser det så borde bästa vara att först lägga ut frigolit här också men sen istället för spånskiva så lägger man ut armeringsnät som man sen najar fast slingan i.
    Och tillslut så flytspacklar man alltihop.
    Eftersom att betong (flytspackel) och keramik (klinkersplattor) leder värme bättre än spånskiva och ekparkett så borde man ju kunna slippa värmeplåtarna eller?

I dagsläget så finns det lite brist på kapital för att kunna fixa köket men så fort jag har sparat ihop till en rejäl slant igen så ska även köket göras i ordning och även detta ska göras om i grunden är tanken.

Både sovrummet och köket ligger på ett mellanbjälklag med källaren under för övrigt.

7. kalle_lidköping
    Medlem · 73 inlägg
    Det blev väldigt snyggt! Gillar belysningen i sovrummet

Varför la du ecoprim ist för vanlig cellplast/frigolit? Hur tjock skiva la du?

Du skulle inte kunna gör typ samma i köket fast du lägger golvgips högst upp som du sen kan lägga klinkers på. Blir nog lättare och billigare än att flyta. Men kanske inte lika bra?!

8. E

EPG

Husägare
    Jag vet inte, tog det som de hade på byggvaruhuset typ, är 50mm varianten.

Värmeöverföringen lär ju bli bättre om man flytspacklar men huvudsaken är kanske att man väljer ett "dött" material så det inte börjar röra sig sen och det börjar spricka i fogarna och då kanske golvgips duger.

9. B
    Medlem · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Medlem
    Välj inte klinker i köket tappar du något går det sönder och är hårt att gå på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.