A
Hej!

Jag har precis köpt en stor etagelägenhet med omfattande renoveringsbehov. Är fortfarande student, så har inte riktigt råd med att köpa tomt och bygga villa i Stockholmstrakten ännu...

Hursomhelst så är min lägenhet plan 2&3 i huset, dvs en lägenhet under mig och ingen över mig. Den är byggd 1990 - så ingen asbets. Linoleumgolvet är riktigt slitet så det ska rivas bort. Det är betongbjälklag under golvet. Huset värms med fjärrvärme.

Min plan är att riva bort golvet och lägga nytt golv (massivt trä eller någon finare parkett). Jag är mycket intresserad av att lägga golvvärme under golvet när jag ändå håller på och därmed kunna ta bort alla fula väggradiatorer.

Har ett par frågor:

1. Går det att fräsa ut spår i betongbjälklaget att lägga rören i för att slippa höja höjden på golvet med flera centimeter?

2. Kan jag lägga rören själv, förutsatt att jag anlitar en rörmokare som kopplar in systemet?

3. Hur rimligt är detta projekt? Tillåts sådant i bostadsrättsföreningar? Jag är ung och ny på marknaden, så har inte mycket erfarenhet. Men jag lär mig gärna.

4. Ungefär hur mycket skulle det kunna tänkas att kosta? Lägenheten är strax över 100 kvm. Kanske bara lägger golvvärme på nedre planet (ca 70 kvm).

Vore mycket tacksam för svar!

Högst troligt så säger bostadsrättsföreningen nej till vattenburen golvvärme.

Värmesystemet tillhör normalt bostadsrättsföreningen, de ansvarar normalt för allt förutom för färgen på radiatorerna.

Om föreningen mot förmodan säger ja, så kommer dom troligen kräva att en av dom godkänd VVSare gör jobbet.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.