Byggahus.se
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med löptider på 3 och 4år samtidigt dröjer det 12år innan båda lånen löper ut samtidigt och du har en uppenbar möjlighet att byta bank eller använda det som ett argument vid ränteförhandlingen. Så det skulle jag avråda från.

Vi kör allt löpande 3mån, och det är ju vanligen (med få undantag) det som över tid är billigast.

Vill man skapa sig en buffert mot kommande höjningar kan man ju själv toppa upp skillnaden mellan löpande-3-mån och 4åringen på ett sparkonto.
12år? Hur får du det till?
När 3-åringen gått ut byts den till ett rörligt 3-mån. Den har du sen i 1år till 4-åringen löpt ut!

• Gilla
Snickardricka
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Vi hade otroligt tur med tajmingen. Band sent 2019 på 1.29% i tio år. SEB hade en drive.
Det här är ett till exempel på att man faktiskt kan tjäna på att binda lånen. Men det är väldigt ovanligt, man ska ha mycket tur, och att det skulle löna sig år 2022, nja…

H Haas84 skrev:
Så om man tar det antagandet så borde det framöver bli mest tryck uppåt på rörliga räntan, samt kortare bindningar på 1-3 år?
Att man då inte trycker så hårt på 5-10år? Att vi snart ser högre räntor på korta jämfört med långa räntor?
Allt det här går ju tillbaks till grunden:
Bankernas experter har troligen mycket mer insikt i detta än du som lekman.
Så det skall mycket till om du skall slå deras prognoser.

Dvs köper du bundna räntor så gör man det för att ha en försäkring, medveten om att man oftast betalar MER. Man kan dock ha tur och pricka ertt läge där de bundna räntorna ännu inte hunnit justeras upp, men det är sällsynt.

Så personligen tycker jag aif att det oftast är rörliga/3-mån räntor som blir bäst, i längden, där jag samtidigt sätter av lite mer pengar (mostvarande en högre räntenivå) i en buffert, som man kan ta av om det blir en räntetopp.

Med det sagt så band vi faktiskt räntorna på 3 år när vi bör fritidshus i höstas. Men det var då vi lyckades pricka ett tillfälle där 3-åringen var betydligt billigare än 3-månaders, samtidigt som inflation osv pekade (och pekar) på en högre ränta eller iaf inte en sänkt ränta (den var ju redan på noll).

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
H Haas84 skrev:
På vilket sätt menar du?
Den rörliga räntan är direkt beroende av vad riksbanken gör medan dom bundna styrs mer av marknadsräntorna.
Om riksbanken höjer styrräntan med 0,25% eller vilken procentsats de nu vill så kommer inte alla storbanker ha exakt samma höjning på sina rörliga räntor dagen efter menade jag bara.

Dessutom finns det inget som heter rörlig ränta längre, för privatpersoner. Då måste du ha ett STIBORlån.

Även 3-månadersräntan, den som jag antar att du refererar till med rörlig, handlas upp på obligationsmarknaden av bankerna.

B Byggareberg skrev:
Vi hade otroligt tur med tajmingen. Band sent 2019 på 1.29% i tio år. SEB hade en drive.
Perfekt timing, skulle jag säga. Har faktiskt extremt svårt att se att någon med 3-månaders ränta kommer komma under den siffran som snitt fram till år 2030.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Perfekt timing, skulle jag säga. Har faktiskt extremt svårt att se att någon med 3-månaders ränta kommer komma under den siffran som snitt fram till år 2030.
Ja, det var precis så jag tänkte. Vi kunde få en ränta på 1,09% med 3-månaders ränta vid tillfället, men tänkte att det skulle vara svårt att slå 1,29% över 10 år. Känns ju bra just nu :)

• Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med löptider på 3 och 4år samtidigt dröjer det 12år innan båda lånen löper ut samtidigt och du har en uppenbar möjlighet att byta bank eller använda det som ett argument vid ränteförhandlingen. Så det skulle jag avråda från.

Vi kör allt löpande 3mån, och det är ju vanligen (med få undantag) det som över tid är billigast.

Vill man skapa sig en buffert mot kommande höjningar kan man ju själv toppa upp skillnaden mellan löpande-3-mån och 4åringen på ett sparkonto.
Det är väl bara lånet med den längsta bindningstiden som avgör när man kan byta bank - d v s 4 år? Det enda man behöver göra är då att ta 3-åringen som rörlig eller 1-årig när det löper ut?

/Krille

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den rörliga räntan förväntas stiga precis som du säger, enligt Riksbanken själva med ca 1,50-1,75% fr.o.m idag under en 3-årsperiod.

Om vi räknar med att en rörlig ränta idag kostar 1,35%, om Riksbankens prognos håller kommer höjningar (i omgångar) om ca 2% ske successivt och en snittränta under dessa 3 år beräknar jag vara mellan ca. 2,30-2,60% för alla som har rörlig ränta. Jag kan inte räkna hem en bindningstid på 3 år eller längre, även om reporäntan skulle höjas mer än förväntat. 100% rörligt alltså!
Helt korrekt

När det är ett uppgående ränteläge så är den enda säkerheten man ger med bundet en säker inkomst åt banken.

J jocke31 skrev:
Det här är ett till exempel på att man faktiskt kan tjäna på att binda lånen. Men det är väldigt ovanligt, man ska ha mycket tur, och att det skulle löna sig år 2022, nja…
Fast dom har ju inte tjänat på det. Dom har de facto bara förlorat på det fram tills precis nu möjligen. Vem vet hur läget är om några år, för att inte tala om 6-7 år.

Det är säkert (kanske, kanske inte?) en bra affär i längden men min poäng är att det är oklart än, det enda som är helt klart är att de hittills förlorat på den.

helvetepjäxa helvetepjäxa skrev:
Fast dom har ju inte tjänat på det. Dom har de facto bara förlorat på det fram tills precis nu möjligen. Vem vet hur läget är om några år, för att inte tala om 6-7 år.

Det är säkert (kanske, kanske inte?) en bra affär i längden men min poäng är att det är oklart än, det enda som är helt klart är att de hittills förlorat på den.
Eftersom den bundna räntan var lägre än den rörliga när de band så tjänar de ju på det så länge den rörliga räntan inte sjunker under priset de bundit för.
Så är det för oss t ex. Vi har bundit på 0,99% och den rörliga räntan har aldrig legat under den siffran för våra lån sedan vi band på 3 år i dec -20. Och de närmsta åren lär det knappast gå att få en lägre ränta på ett 3-månaderslån.

Om vi "tjänat" på det får vi se i slutet av 2029. Ska tilläggas att vi fick låna upp 800k på huset samtidigt. De la vi på indexfonder. Förra sommaren valde vi att köpa en begagnad bil. Vi kunde då betala den med avkastningen (drygt 235k). Såklart risktagande i det hela, men med en möjlighet på 10 års horisont kändes det värt risken. Nu går ju börsen lite sämre, pengarna har gått ned och vi får betala ränta varje månad på 800k extra.

Där vi står idag känns det värt att vi gjorde som vi gjorde.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Eftersom den bundna räntan var lägre än den rörliga när de band så tjänar de ju på det så länge den rörliga räntan inte sjunker under priset de bundit för.
Så är det för oss t ex. Vi har bundit på 0,99% och den rörliga räntan har aldrig legat under den siffran för våra lån sedan vi band på 3 år i dec -20. Och de närmsta åren lär det knappast gå att få en lägre ränta på ett 3-månaderslån.
Nej, han skrev ju att räntan på 3-mån var 1.09% vid bindningtillfället, och de band på 1.29%. Gissar att om de kunde få 1.09% på 3-mån då så kunde de säkert ha fått ungefär 1.09% på 3-mån hela tiden som de nu haft lånen bundna. Alltså har de förlorat pengar på att binda.

Nej, han skrev ju att räntan på 3-mån var 1.09% vid bindningtillfället, och de band på 1.29%. Gissar att om de kunde få 1.09% på 3-mån då så kunde de säkert ha fått ungefär 1.09% på 3-mån hela tiden som de nu haft lånen bundna. Alltså har de förlorat pengar på att binda.
Ok, i så fall har du förstås rätt.
Vi band i alla fall till 0,2% under priset för den rörliga räntan och har väl tjänat ca 15 000 kr hittills, nu är skillnaden 0,7 och ökar hela tiden, då vi kommer tjäna drygt 50 000 kr till innan vårt lån löper ut.

N
J jocke31 skrev:
Ok, i så fall har du förstås rätt.
Vi band i alla fall till 0,2% under priset för den rörliga räntan och har väl tjänat ca 15 000 kr hittills, nu är skillnaden 0,7 och ökar hela tiden, då vi kommer tjäna drygt 50 000 kr till innan vårt lån löper ut.
Man kan aldrig tjäna pengar på en utgift. Möjligen spara.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.