Byggahus.se

Lägga trägolv

1. S
    Medlem Nivå 9
    Har redan ställt en liknande fråga under forumet "Golv". Tackar för svaren, men känner att jag inte riktigt fått grepp över frågan. Därav fråga även på detta forum.

Hur ska jag tänka vid läggning av trägolv Dala-Floda, när det kommer till längdriktning på plankorna?
    Vad avgör längdriktningen?

- ljusinsläpp
    - riktning på panelen i taken (tyvärr varierar längdriktningen i olika rum)
    - att man kommer in med kortsidorna under köksskåp och därmed lättare kan skjuta in planken ända in mot vägg
    - husets längdriktning
    - att skarvarna syns mindre om man lägger planken åt ett visst håll

Vad ska jag låta styra?
    Kan tillägga att det är en ganska öppen planlösning där man först kommer in i en hall (från nordsidan), rakt fram har man då en ganska stor öppning direkt in mot vardagsrum (här finns en altandörr rakt fram, dörren här är alltså syd), till höger om vardagsrummet finns ett matrum och mellan dessa två rum är det en ännu större öppning, från matrummet kan man sen svänga höger och kommer då in i köket, och sen är man tillbaka i hallen igen.

Frågan är om jag ska lägga planken rakt fram och in i vardagsrummet, nord till syd, eller om jag istället ska "binda ihop" vardagsrum med matrum och därmed istället lägga planken från vänster till höger?

Tacksam för goda råd!

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Det är till största delen en smaksak.

Min smak är att det (nästan) alltid ska ligga i husets längdriktning.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 9
    larsbj, vad är det som ofta får dig att känna/tycka det tror du?
    Vad är det som känns rätt med att just välja husets längdriktning?
    Det bara "känns så" eller? :)
    Av vilken anledning skulle husets längdriktning istället kunna kännas helt fel?

Hur är det med ljusinsläpp och skarvar?
    När syns skarvarna minst?

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Det är nog till största delen att jag är traditionell och gillar hur det ser ut i äldre hus.

Med även det praktiska i att i ett vanligt trähus med träbjälklag så blir det på det hållet.

Undantag skulle kunna vara när ett väldigt långsmalt utrymme går tvärs huset tex korridor eller hall.

5. S
    Medlem Nivå 9
    Mitt hus är från 1893. Det nya trägolvet kommer att skruvas i det gamla plankgolvet som jag kommer låta ligga kvar under. Alltså, det går att skruva i detta och man är inte beroende av träbjälkarna.
    Befintligt originalgolv ligger i husets längdriktning. Samma gäller trägolvet på övervåningen.
    Som du skriver, man la tydligen på detta sätt förr. Husets längdriktning.

I mitt fall är det enda långsmala på nedervåningen en liten minimal passage från hall förbi en liten toalett.
    Om jag väljer att lägga i husets längdriktning är detta ett så litet utrymme så jag tror inte att det skulle störa.

Om jag väljer att lägga i husets längdriktning kommer detta även att innebära att plankens kortsidor kan skjutas in under köksskåpen. Detta kanske är bra, att man lättare kan få in golvet under köksskåpen.

Så, mer traditionell/gammaldags stil är kanske att göra som du skriver!?
    Men, då blir det tvärtemot ljusinsläppet...
    Jag gillar dock också att försöka behålla "den gamla stilen".

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 9
    Skulle man eventuellt kunna byta längdriktning i ett hörn?
    Har ett mindre ganska långsmalt rum, i ett hörn av huset, där förresten pärlspontstaket får åt andra hållet.
    Eller blir det bara fult att byta riktning i ett litet rum?
    Gör jag det får jag nämligen planken att ha samma riktning som i taket och bräderna blir inte så korta på golvet.
    Eller, bör man helt klart ha samma längdriktning i alla rum?

7. T
    Medlem · Nivå 16
    Om du lägger det nya golvet i samma riktning som underliggande golv så kan övergolvet bli vågigt eftersom en eventuell vågighet i undergolvet kan förstärkas,
    Rummets dimension tycks öka i riktning med golvplankorna rent optiskt. Värd att tänka på.

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 9
    Mycket att tänka på... :)

Thomas_blekinge, du skulle alltså lägga det nya golvet tvärtom mot det underliggande?
    Oavsett allt annat som kan styra?