Räcker det att man slår av huvudbrytaren i proppskåpet eller behöver man slå av strömmen utanför lägenheten?

Problemet är att jag inte har tillgång till där lägenheten har sin huvudsäkring och måste få elektriker och fastighetsskötare att vara här samtidigt.

Stänger du av huvudbrytaren så har du fortfarande ström till inkommande huvudbrytaren men inte utgående. Om du ska in med jfb så sker det efter huvudbrytaren.
Om du ska ge dig på sånt ingrepp så borde du ha el mätverktyg för att konstatera att det är strömlöst, kunskap och behörighet

J J-banan skrev:
Om du ska ge dig på sånt ingrepp så borde du ha el mätverktyg för att konstatera att det är strömlöst, kunskap och behörighet
Tror du inte den elektriker som TS skriver att han ska anlita har detta?

Elektrikern borde veta att det räcker med bara bryta strömmen på huvudbrytaren. Man kan skriva att elektriker ska komma men i själva verket utföra jobbet själv

Han frågar för att förstå om han måste boka fastighetsskötare och elektriker samtidigt, läs första inlägget, frågan är tydlig.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Svaret är lika tydligt, nej det ska inte behövas. Varför fråga på ett forum och inte elektrikern om avsikten inte är fixa själv?

• Gilla
Timmersaxen
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Svaret är lika tydligt, nej det ska inte behövas. Varför fråga på ett forum och inte elektrikern om avsikten inte är fixa själv?
För att elektriker ger så dryga svar.

useless useless skrev:
För att elektriker ger så dryga svar.
Kanske det😂

J J-banan skrev:
Den första elektrikern svarade att de rekommenderade att byta ut hela centralen och ville inte endast installera jordfelsbrytare. Medans här så verkar folk gilla gamla centraler.

Man vill ju veta om elektrikern säger något för sin skull eller min. Det är ju lite säkrare för elektrikern att det är helt strömlöst och jag står för kostnaderna så de är ju inte oberoende i frågan.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Man bryter tillräckligt för att det ska vara säkert att arbeta. Vanligen räcker det med HB i den central som ska kompletteras. Men det går inte att svara på generellt utan att se din central. Är det en gammal diazed som ska kompletteras med en extern JFB så krävs mycket bök o stök i centralen. Så det beror på hur pass väl ingående plint på HB är beröringsskyddad. En bild på din central med locket av kan ge bättre svar.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man bryter tillräckligt för att det ska vara säkert att arbeta. Vanligen räcker det med HB i den central som ska kompletteras. Men det går inte att svara på generellt utan att se din central. Är det en gammal diazed som ska kompletteras med en extern JFB så krävs mycket bök o stök i centralen. Så det beror på hur pass väl ingående plint på HB är beröringsskyddad. En bild på din central med locket av kan ge bättre svar.
Gammal elcentral med porslinssäkringar och synliga kopplingsledningar monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
I den där centralen är inte huvudströmbrytaren minst IP XXB och man kommer då vid arbete att hamna närmare än 300 mm från oisolerad spänningssatt del och risk finns även att man kan råka beröra denna.

Då behöver åtgärder vidtas och arbetsmetoden arbete utan spänning går inte tillämpa enbart enligt SS-EN 50110-1 som alla elfirmor jobbar efter (förutom eventuella anvisningar som komplement)

De flesta elfirmor kommer nog behöva att slå av strömmen minst två gånger beroende på hur man väljer att lösa detta.

Se även denna tråd där folk svarat på ungefär samma fråga:
https://www.byggahus.se/forum/threads/byte-av-elskap-i-laegenhet.542930/

• Gilla
data55
  • Laddar…
För mig ser det rimligt ut att komplettera den centralen med jordfelsbrytare och bara bryta med huvudbrytaren. Tveklöst är att man måste bryta tidigare om man skall byta hela centralen.

data55 data55 skrev:
Den första elektrikern svarade att de rekommenderade att byta ut hela centralen och ville inte endast installera jordfelsbrytare. Medans här så verkar folk gilla gamla centraler.
För min del vill jag inte sträcka mig så långt som till att jag gillar gamla centraler. Men jag ser inte någon säkerhetsmässig orsak att byta centralen på bilden i stället för att bara komplettera med jordfelsbrytare.

• Gilla
data55 och 1 till
  • Laddar…
data55 data55 skrev:

Man vill ju veta om elektrikern säger något för sin skull eller min. Det är ju lite säkrare för elektrikern att det är helt strömlöst och jag står för kostnaderna så de är ju inte oberoende i frågan.
Det går sätta en jordfelsbrytare i en annan kapsling bredvid din befintliga central

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Som elektriker har jag kompletterat dessa centraler med jordfelsbrytare många gånger och enbart slagit av huvudbrytaren. Men det är din elektriker som bestämmer vilken arbetsmiljö han vill jobba i. Ring och fråga.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.