Byggahus.se
I vår gamla sommarstuga funderar jag på att installera jordfelsbrytare så enkelt och billigt som möjligt. Nuvarande installation är elmätare och en 3x3 Diazed-central sittande i hallen och jag känner inte behov av att uppgradera till ny central.

Det finns gott om plats att skruva upp en 4-modulers normkapsling bredvid det befintliga och låta matning från elmätare till central gå via en jordfelsbrytare inuti denna. Är detta en godkänd lösning?

• Gilla
Mäjt201
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Ja. Om centralen är väldigt gammal kan det vara så att det inte finns separat jord/nollplint. I så fall måste den kompletteras med en nollplint. Detta är troligen relativt enkelt.

När du installerar en jordfelsbrytare kan den demaskera fel som finns i anläggningen och göra installationen mer kostsam än väntat. Detta bör inte betraktas som dåligt, det är bra att felen kommer i dagen. Det kan undvikas genom att ha en välunderhållen anläggning.

• Gilla
mikewse och 1 till
  • Laddar…
R
M mikewse skrev:
I vår gamla sommarstuga funderar jag på att installera jordfelsbrytare så enkelt och billigt som möjligt. Nuvarande installation är elmätare och en 3x3 Diazed-central sittande i hallen och jag känner inte behov av att uppgradera till ny central.

Det finns gott om plats att skruva upp en 4-modulers normkapsling bredvid det befintliga och låta matning från elmätare till central gå via en jordfelsbrytare inuti denna. Är detta en godkänd lösning?
Inte direkt på matningen , matningen ska in på huvudbrytaren och över till JFB sen in på centralen ,
är det en inte för gammal central så går det separera noll / skyddsjord genom att skruva ur en kontaktskruv
mellan skenorna för att få 5 ledarsystem

• Gilla
mikewse och 1 till
  • Laddar…
tommib
Beroende på hur det ser ut kan det vara enklare att ta en lite större normkapsling och sätta huvudbrytaren i denna tillsammans med JFB. Vilket som är bäst är omöjligt att svara på utan att se det på plats.

Håller med om att huvudbrytaren bör föregå JFB, läste lite slarvigt där.

• Gilla
mikewse och 1 till
  • Laddar…
Ja givetvis jordfelsbrytaren efter huvudbrytare :). Jag glömde säga att huvudbrytaren sitter ihop med elmätaren och det jag slarvigt kallade "matningen" alltså är kablaget efter elmätare/huvudbrytare som går in i diazed-centralen. Alltså brutet och klart och kablaget går fint att dra om till sidan där extralådan skulle sitta.
Gammel-centralen har både nolla, jord och jordskruv så det är lovande i den änden. Sedan får man väl se om det blir en värld av smärta att leta upp jordfel efteråt...

R
Då måste en elektriker vara med , plomberingen på mätaren måste brytas annars kommer
du inte åt byta ledningarna , mätaren måste plockas bort ,troligtvis en äldre tavla och
mätarsäkringar direkt på inkommande och det ska vara tillstånd att bryta plomberna ,
det blir ju lite nya ledningar från plint el-tavlan och till JFB , dom gamla är nog för korta

Jag installerade jorfelsbrytare i vår flrra fastighet. Det gick utan att påverka plomberingarna. Ledarna var så långa att de räckte till den tillagda normcentralen. Jag hade två proppskåp, så jag satte en jordfelsbrytare till varje för att få lite separation. Det fann även utrymme för en framtids jordfelsbrytare och säkringar till uteelen. Men det blev aldrig installerat. Så det är inte säkert att plomeringar behöver brytas.

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
R
Vi har inte sett något foto hur det ser ut med montaget ,kan vara trångt och sammanbyggt
kloss mätartavla - central därav att det nog behövs en elektriker , alla installationer är
olika så det är ingen garanti att ledningarna räcker
Sen om det stämt i ditt fall med räckvidd är en annan sak

tommib
Ja, hur det blir med detta beror helt på förutsättningarna hos TS. De går inte att avgöra på distans utan endast när man ser anläggningen och lyfter av kåpor.

Jag skulle starkt rekommendera att en elektriker blandas in för detta ingrepp. Att installera en JFB är i och för sig inte raketforskning men det finns potentiella farliga fel som man måste ha koll på om man ska göra det själv. Det är ett väldigt avancerat hempul och man bör ha väldigt god förståelse för elanläggingar om man ska göra det.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Sladdarna räcker så plombering ställer inte till problem. Sedan är jag ju elingenjör så detta känns ganska överkomligt men vi får väl se vem som kopplar i slutändan, fler än jag i familjen som har åsikter... :D

• Gilla
tommib
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Vi har inte sett något foto hur det ser ut med montaget ,kan vara trångt och sammanbyggt
kloss mätartavla - central därav att det nog behövs en elektriker , alla installationer är
olika så det är ingen garanti att ledningarna räcker
Sen om det stämt i ditt fall med räckvidd är en annan sak
Min mätare satt kloss mot centralen, det gick ändå. Men jag sa att det man kanske inte behövde bryta plobleringen vilket du hävdade var ett måste. Jag ville bara nämna att det är olika i fall till fall. Nu visade det sig gå i det här fallet.

Tack alla för intressant diskussion, ni är super! :)

R
D Daniel 109 skrev:
Min mätare satt kloss mot centralen, det gick ändå. Men jag sa att det man kanske inte behövde bryta plobleringen vilket du hävdade var ett måste. Jag ville bara nämna att det är olika i fall till fall. Nu visade det sig gå i det här fallet.
Om mätartavla och central sitter kloss och huvudbrytaren sitter i tavlan , det finns ingen huvudbrytare på centralen
hur gör du då med byte av ledningar som är förkorta för att dra ut till en JFB då ?

Det går ju bara om ledningarna är tillräcklig långa. Det var de i mitt fall. Jag sa bara att det går i vissa fall, det funkar definitivt inte i alla anläggningar.

M mikewse skrev:
Alltså brutet och klart och kablaget går fint att dra om till sidan där extralådan skulle sitta.
Nu tror jag vi kan lita på vad TS skrev redan i inlägg #5, redan innan diskussionen om att bryta plomberingar och annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.