Byggahus.se

Lägga tegel själv på nybygge?

1. B
    Medlem Nivå 2
    Jag ska bygga ett nytt 1,5 plans hus och tänkte lägga teglet själv, papp och läkt är klart och teglet ska bara läggas på plats. Hur svårt kan det vara? Jag var hantlangare för 15 år sedan och det jag kommer ihåg var att det var noga att det bli rakt men är det inte läkten som styr detta, om det sitter rakt borde väl teglet bli rakt?

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12
  3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Lägga tegel själv på nybygge?

Vi jobbade med en lång rätbräda (28x120) med vilken vi såg till att vi fick en rak linke från takfot till nock, för varje vertikal rad. Det funkade mycket bra och taket ligger fortfarande perfekt faktiskt.

Läs någon anvisning så du inte glömmer något. Börja tex med att kolla om du ska breddkapa första pannraden något.

4. J
    Medlem Nivå 8

Det är som sagt inga större problem men det är tungt.

Varje panna går att justera några mm på bredden vilket gör att det lätt kan dra iväg några cm och då kommer det inte att bli bra. En rätbräda enligt föregående inlägg eller kort och gott sätta kontrollpunkter varannan meter som vi gjorde funkade utmärkt.

5. G
    Medlem Nivå 6

Jag gjorde det helt själv på mitt hus(lite hjälp ifrån kompisar :)

Hade 24 meter tak, måttade ut 3 punkter, snörslog varje rad, sen bara att spika läkt.

du har ju säkerligen nån beskrivning till pannorna exakt vilka mått man ska hålla sig inom.

i mitt fall byggde 5 pannor 1.5 meter på bredden, snörslog varje 1.5 meter, sen vare bara att ösa på