Byggahus.se
L
Beror nog på kvalitet , man får vad man betalar för , men den plåten du har på andra halvan ser bra ut , hur många år har den legat

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Man bör skilja på vad som är nödvändigt och vad som är lämpligt. Har du en tvålagstäckning och vill byta ut den mot en ny sådan, är det nödvändigt att ta bort den gamla pappen. Annars får du ett tak med fyra lager papp. Jag tror för övrigt att ingen seriös takläggare skulle lämna garanti på ett sådant jobb. Har du ett papptak där asfalten är uttorkad och pappen därför fuktig är det också nödvändigt att ta bort den gamla, eftersom du annars bygger in fukt mellan takpanelen och ett nytt diffusionstätt skikt. Det är lämpligt att ta bort den gamla pappen, även om den förefaller hel, om den har legat länge, för att kunna inspektera underlaget, innan du gömmer det för kanske ytterligare femtio år framåt i tiden.

Att göra en bandtäckning av plåt, oberoende av plåtkvalitet, utan att lägga en ny underlagspapp är dumsnålt eftersom du då förkortar denna dyrbara taktäcknings livslängd.

Bandtäckning med plåt är en fantastiskt bra metod, särskilt på tak med låg lutning. Eftersom arbetskostnaden är den stora posten brukar det löna sig att gå upp i kvalitet om man ser det långsiktigt. Färdigmålad plåt (olika kvaliteter och metoder) består alltid av galvad plåt som kan målas där färgen har släppt. Plåten behöver dock inte bytas. Det är naturligtvis en viss skillnad att göra det på ett enplanshus jämfört med ett tiovåningars. Vill man försäkra sig om att aldrig mer behöva tänka på taket under sin livstid kan man välja ett korrosionsbeständigt material som koppar, rostfritt, aluminium eller rheinzink. En del väljer omålad galvad plåt och målar den efter ett antal år.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
B b8q skrev:
Åhjo. De flesta av mina grannar har plåttak där färglagret släpper hela tiden. Senast lät ena grannen lägga om hela garagetaket med ny plåt, och redan efter ca 3 år har den svarta färgen släppt i stora sjok på flera ställen.
Köper man kvalitet så håller dagens färg 40-50 år på plåt. Din granne har köpt plåt med polyesterfärg för att spara 20-30kr/m2. Dumsnålt enligt mig.

L Liteavvarje skrev:
Beror nog på kvalitet , man får vad man betalar för , men den plåten du har på andra halvan ser bra ut , hur många år har den legat
Jag tror att den har legat sedan 2005, 12 år alltså.

L
Jag har trapetsplåt 20/20 från Byggmax på ladan ( lite tunn plåt snikmodell ) har legat i 20 år
ser ut som ny fortfarande , kanske det ser lite konstigt ut med 2 olika stuk på taket om du väljer sådant

12 år gammal papp behöver inte bytas om den inte läcker eller har andra uppenbara skador.

L Liteavvarje skrev:
Jag har trapetsplåt 20/20 från Byggmax på ladan ( lite tunn plåt snikmodell ) har legat i 20 år
ser ut som ny fortfarande , kanske det ser lite konstigt ut med 2 olika stuk på taket om du väljer sådant
Utseedet spelar ingen roll, det är ingen som ser baksidan på huset, därav att förra ägaren bara lade plåt på ena sidan. Tyvärr bygger sån plåt för mycket jämfört med andra sidan och då får jag byta nockplåt enligt plåtis och det blir ganska dyrt. Annars var detta min första tanke!

J justusandersson skrev:
12 år gammal papp behöver inte bytas om den inte läcker eller har andra uppenbara skador.
Mitt papptak är ca 60 år, och har börjat få otäcka sprickor på nåt ställe!!

L
Att låta göra nockplåt kan inte vara dyrt , kolla vad dom kostar , finns färdiga , dom kan vara lite korta ut mot taket , går inte så långt över takplåten som man vill , det är bara slätplåt som ska knäckas i rätt vinkel , lät göra nya för en plåtis inget märkvärdigt , mina går 35 cm över

Jag ska lägga plåttak på mitt gamla papptak som börjar se tråkigt ut, men har inte lyckats hitta falsad plåt i handeln. Kommer förmodligen montera korrugerad plåt fast man får lite merarbete med underlaget. Sådan kräver ju ett underlag av läkt och reglar vad jag förstår. Gissar att falsad plåt är dyrare också.

L
Falsad plåt finns inte på marknaden , den falsas på plats

Jaså det var plåten som var 12 år. 60 år gammal papp harpasserat bäst före datumet. Innan du går vidare tycker jag du skall kolla vad för sorts pappläggning du har, ett eller två lager.

Band- eller skivtäckning med falsad plåt görs som Liteavvarje sagt på plats. Däremot finns det färdiga "fuskvarianter", t.ex. Plannjas Trend. Det blir faktiskt ett ganska bra resultat, i synnerhet när man har en stor fyrkantig yta. Kan läggas direkt på underlagspapp utan läkta av den som är händig. Lindab har också en liknande produkt.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Falsad plåt finns inte på marknaden , den falsas på plats
inte är det riktig fals men det liknar lite, Plannja Trend har precis lagt den på mitt nya förråd.

leby leby skrev:
inte är det riktig fals men det liknar lite, Plannja Trend har precis lagt den på mitt nya förråd.
Det är nog den jag tänker på. Såg ett avsnitt med allas vår Martin Timell som lade ett sånt tak, det var färdiga falsar som häktades ihop på nåt sätt. ´Tyvärr var jag inte riktigt uppmärksam på hur det gjordes, men det var avsett för "vanligt folk" och krävde ingen utbildning för att lägga.

Inte så svårt, klart det inte är som efter en plåtslagare men jag är nöjd med mitt jobb. Så här ser det ut efter en amatör ;-)
20170818_073524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.