Spikade råspont på mitt utbygga i höstas/vintras. Hade så klart tänkt att jag skulle hinna lägg takpapp också, men nattfrosten kom och gjorde att jag inte vågade vara på taket mer Så jag tänkte bara med presenning, och så har det stått sen dess.
Under senhösten, vintern och våren som gått har det vuxit rätt rejält med svartmögel både på ovansidan och undersidan av råsponten (och takstolarna).
Har haft ett par snickare här som kollat på det och sagt att det inte är någon fara. Bara att lägga på papp och sätta upp vädertäta väggar så kommer det torka ur och möglet kommer dö.
Mögel i sig är inget hot mot virket, i motsats till rötsvamp. När fuktigheten i virket sjunker (ner under FK17%) vid uttorkning stannar tillväxten av och möglet blir inaktivt. Jag ser inget fel i att lägga på papp/duk såvida råsponten kan torka ut innåt i konstruktionen. Om detta känns olustigt kan du ju som tidigare föreslagits bespruta ytan men mögeldödande medel innan beklädnad. Det viktigaste är att det kan torka ut innåt som sagt... Lycka till!