Byggahus.se
Hej

Spikade råspont på mitt utbygga i höstas/vintras. Hade så klart tänkt att jag skulle hinna lägg takpapp också, men nattfrosten kom och gjorde att jag inte vågade vara på taket mer :( Så jag tänkte bara med presenning, och så har det stått sen dess.

Under senhösten, vintern och våren som gått har det vuxit rätt rejält med svartmögel både på ovansidan och undersidan av råsponten (och takstolarna).

Har haft ett par snickare här som kollat på det och sagt att det inte är någon fara. Bara att lägga på papp och sätta upp vädertäta väggar så kommer det torka ur och möglet kommer dö.

Men vad säger ni, forumets samlade expertis?

20160501_121535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160501_121603.jpg
Skapa konto

Mögel i sig är inget hot mot virket, i motsats till rötsvamp. När fuktigheten i virket sjunker (ner under FK17%) vid uttorkning stannar tillväxten av och möglet blir inaktivt. Jag ser inget fel i att lägga på papp/duk såvida råsponten kan torka ut innåt i konstruktionen. Om detta känns olustigt kan du ju som tidigare föreslagits bespruta ytan men mögeldödande medel innan beklädnad. Det viktigaste är att det kan torka ut innåt som sagt... Lycka till!

• Gilla
westermagnus
  • Laddar…
Nej, det ser inte ut som någon fara. Du skriver: "rejält med svartmögel", var är det någonstans? Det lilla på dina bilder är ju ingenting!

Värst är det väl faktiskt på undersidan av råsponten...

20160409_161347.jpg
Skapa konto

20160409_161341.jpg
Skapa konto

20160409_161328.jpg
Skapa konto

Det där är ingen som helst fara, det där hade du fått oavsett om du fått på takpappen eller ej.

• Gilla
allemannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.