Byggahus.se

Lägga syll när det regnar

1. L
    Medlem Nivå 4
    Hej.
    Har skummat igenom massa trådar samt läst artiklar om fukt, syll, nybygge, mögel etc.
    Jag ska bygga ut ca 30 m2 på en nymurad krypgrund i leca med bra dränering.
    Grunden kommer vara tät med en avfuktare.

Närmaste dagarna ska det enligt prognos bli regn med några plusgrader där jag bor.
    Sen i slutet av veckan så ska det vara soligt och fint i en vecka ( om det nu stämmer )

Jag kan ha en lång torktid på huset senare, men för att tidsplanen ska hålla för stomresningen behöver jag börja tidigt i morgon bitti.

Så frågan:

Är det bara att bita sig i foten att dra igång med syll, golvbjälklag, ytterväggar nu när det ska regna?
    Blöt lecamur, blöt syllpapp, blöt syll osv.
    "Tätt" kommer bygget vara om en vecka om jag börjar imorgon.

2. C
    Medlem · Nivå 14
    Om du bara har reglar och inga skivor så går det bra. Men du måste ha koll på att verkligen är torrt innan du bygger igen det. Antingen med lång torktid eller avfuktare såfort ytterväggarna är klara, innan isolering kommer på plats.

Kan du dra en press över så underlättar det såklart, men slutsumman är nog den samma fuktmässigt om det ändå regnar under dagen.

3. L
    Medlem Nivå 4
    Tack för ett snabbt svar.
    Pressen kommer nog inte göra så stor nytta då ( om nu vädret stämmer ) kommer regna under hela byggdagen.

Det problem jag ser är för en ev torktid är att jag ska ha korsande 45 isolering längst ut med vindduk innan panel.
    Och antar att det inte är så enkelt att få till det från insidan.

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Kort torktid är viktigt. dina 45x45 reglar behöver ju inte bli blöta, för då kan ju taket vara på, så isolera 45 och sätt papp och sedan på med värme / avfuktare i ett par veckor.

5. C
    Medlem · Nivå 14
    Precis, regla upp väggarna och golvbjälklaget, sen taket, på med råsponten och pappa den, sen kan du ge dig på väggarna.

6. L
    Medlem Nivå 4
    tack åter igen för snabba svar.

Men va fan, jag kör på då=)

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Köp en flaska linolja och olja in ändträt lite på all syll innan du lägger det på plats. Det är i ändträ som det snabbt suger in mycket fukt, tills trät blir mättat.
    Jobbar du relativt snabbt sen med att få allt vädertätt så har du mindre fukt i syllen som ska torkas ut.

Du behöver inte alls dränka in det flödigt, bara lite - främst i nederkant, som gör det hela lite vattenavstötande.

8. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Årstiden är till din fördel. Även om det regnar så torkar det snabbt. Lågt RH och solen som blir starkare för var dag! Du kommer inte ens hinna få ytmögel! Så snart du har tätt tak kommer det torka bra!

9. L
    Medlem Nivå 4
    Hur blir det under syllen om man lägger på papp och syll på fuktig/våt leca?
    Men det kanske inte blir så tätt där under så att det torkar ut bra endå.

Tack igen för svar. Känns skönt att det inte kom några " Du är så jäkla körd, ditt hus kommer ruttna på en kvart" svar=)
    Så imorgon börjar jag bygga!

• Laddar…
  10. L
    Medlem Nivå 4
    Kom bara någon miniskur, så syll o bjälklag är på plats med en torr press över=)
    Tackar för snabba svar, tråden kan väl ses som stängd.
    mvh

• Laddar…
  11. SC Aero
    Verktygstokig · Nivå 8
    Glöm det !! Vi vill ju så klart se bilder på ditt bygge (y)

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Och vi är helt klart nöjda med en bild på syll och bjälklag såhär före påskhelgen. :cool:

• Laddar…
  13. L
    Medlem Nivå 4
    Jag tappade telefonen ( enda kamera jag har ) i en full murarhink förra veckan.
    Men ska försöka fixa fram nåt och ta några bilder.

14. K
    Medlem Nivå 10
    Det där med att olja in ändträet på syllen låter ju bra. Borde man också olja in ändträet på reglarna också?

Vad är det för linolja man skall köpa?

Kommer oljan att lukta något sedan?

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan inte tänka mig att linoljan ger några luktproblem på sikt. Efter en tid har oljan härdat ordentligt och borde inte kunna direkt reagera på något.
    Linolja har också traditionellt använts till ganska mycket i i byggnader, färg och andra behandlingar, jag tycker det borde vara känt för mig och forumet bl.a. om det fanns sådana inneboende risker.

Men oavsett skulle jag själv använda linolja till det jag föreslog med varsamhet och i så lite mängd som möjligt, just för att inte riskera andra problem.
    Och så torde ju en linoljebehandlad yta försämra uttorkningen en del, inte stoppa, men sakta ner diffusionen, så därav är mitt tips att endast behandla ändträ, och inte använda rikligt med olja så det suger in långt in i träet.

Men stod jag såsom TS i behovet att börja bygga i regn så valde jag själv att hellre linoljebehandla lite utsatt ändträ än att öka risken för svartmögel. Men jag skulle använda oljan lite restriktivt som en ren försiktighetsprincip.

Redigerat 1 apr 2015 12:31