Byggahus.se

Lägga skiffer.

1. A
    Medlem · 16 inlägg

Ante26

Medlem
    Tjena.

Ja nu ska man till å lägga skiffer. En ny erfarenhet. Har lite frågor ang detta.

Går det bra att såga, skära, kapa 10mm skiffer med biltemas kakelkap
    (artikelnr 17-054).

Är det någon skillnad att lägga skiffer än klinker. I utförandet då alltså?

Prima gipsen först, rita stödlinjer alt använda rätskena, bräda. Dra ut fix med fixkam. Slå lite lätt på plattorna med gummi klubba för att fästa ordentligt.

När kan man beträda det nylagda skiffergolvet?

När passar det bäst att foga?

Vilken bredd på fogen mellan plattorna blir snyggast......är vanligast?

Ska det vara mjukfog runt om det hela?

Tacksam för alla svar.

Mvh Ante.

2. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Re: Lägga skiffer.

En sån använde jag för skiffern:

Ja, det är svårare med skiffer! Åtminstonde var min väldigt ojämn till tjockleken så tålamod/erfarenhet skadar inte.....

Läs på leverantörenas fixsäck ~24 timmar.

Se ovan angående fogningen.

En smaksak med fogbredd, ju mer van/erfaren man är ju smalare fogar kan du göra snyggt...

Beror lite på vad du menar med "hela", men visst mot vägg/anslutande golv är det mjukfog som gäller.

Skiffer lagt i hallen:
    http://www.familjenlindstrom.se/images/skiffer.jpg
    http://www.familjenlindstrom.se/images/vrum_hall.jpg

3. A
    Medlem · 16 inlägg

Ante26

Medlem

Hej igen.

Tackar för svaren.

Ja har man en sådan maskin så är det ju bäst.

Men skulle det fungera att kapa med biltemas skiffer kap. Tänkte nämligen köpa en. Det skiffer jag ska lägga är 10mm tjockt.

När det gäller själva läggningen......Står det på påsen när man kan beträda och när det är dags för fogning?

Uppskattningsvis......hur lång tid kan det ta från det att man börjar bereda golvet till att man lagt färdigt plattorna och det har härdat så pass att man kan foga?

Golvet är mindre än 6 kvm.

Jag har bara från fredag kväll till söndag morgon på mig.

Någon som känner till om biltemas grejer fungerar/ håller?

Ante.

4. A
    Medlem · 16 inlägg

Ante26

Medlem

Jaha då är man en erfarenhet rikare. Att lägga skiffer är inte särkilt mer avancerat än klinkers. Man är dock betydligt mer uppmärksam på att inte göra fel med tanke på vad 1kvm kostar.

Jag har dessutom använt den lilla skiffer, klinker, stenkap som jag införskaffade på biltema. Och resultatet är helt perfekt. Snygga kanter, vattnet man häller i maskinen kyler + tar även bort mycket av dammet som far omkring när man kapar, den är liten å smidig, det låter inte så fruktansvärt mycket om den när man kapar,och den kostar inte så himla mycket.

Med kapning å pysslande med plattor, kapning av passbitar så tog det nog 2timmar. Men det dröjer ju ca 2 dygn innan man kan belasta det.

Men det var skoj........å fasen vilken träningsvärk man har i knäna och låren.

Ante.

5. ByggaNytt

ByggaNytt

Medlem

Det var snabbt jobbat, jag tror att jag sågade bitar en hel dag för att sedan lägga golvet på några timmar! Du kanske skulle omskola dig till plattsättare ;)

Var är bilderna :cool:

6. O
    Medlem · 127 inlägg

Jag funderar på att lägga skiffer eller skifferliknande klinker i hallen men säljaren på kakellagret rådde mig att inte göra det pga av att all smuts syns väldigt tydligt. Vad tycker du/ni? Skiffret är ju "porigt" och det blir ju lätt märken - tex om du drar med nageln på det jmf med klinkers som är glatt.

7. P
    Medlem · 53 inlägg

PAN

Medlem

Min plattsättare lyckades med att få 1 cm i höjdskillnad mellan skifferplattorna. Även om hans argument angående tjockleken skiljer så tycker man att han borde lyckas få det någorlunda jämt.

8. ByggaNytt

ByggaNytt

Medlem

1 cm :surprised:
    Jösses, ok jag fick inte heller perfekt (några mm skillnad) men så är jag INTE plattis heller. 1 cm kan man ju snubbla på.... >:(

9. A
    Medlem · 16 inlägg

Ante26

Medlem

Tjenare.

Eh ja en spalt på 1 cm skulle för mig vara helt oacceptabelt. Som sagt sådant är mycket irriterande att behöva snubbla på för jämnan. Å tro mig man snubblar verkligen på sådana små kanter. Jag fick till ett bra golv om jag får säga det själv. Med en fog på ca 5mm, runt millimetern i nivåskillnad mellan plattorna.
    Skiffret som jag la är väl helt ok i utseendet. Men det är kanske lite för mjukt, eller skört. Det blir lätt små repor. Jag har oxå hört att det blir bättre med tiden. Det stelnar liksom med tiden. Men om det verkligen stämmer vet jag inte. Hur som helst.

Jag har tagit en del kort på det jag gjort och har tänkt lägga ut några av dessa, frågan ang det här med bilder är...........hur lägger man ut en eller flera bilder här?? :-?

Ante

10. mattiaswahlberg
    Medlem · Västra Götaland · 226 inlägg

mattiaswahlberg

Medlem

Kapa uteskiffer?

Och om man vill såga uteskiffer på 20-40 mm tjocklek, vad rekommenderar ni då? Hyra stensåg eller en stor flex 180/230 med diamantskiva?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.