Byggahus.se

Lägga "riktigt" trägolv eller plank?

1. L
    Medlem · 34 inlägg

lnetzel

Medlem
    Hej!

Vi skall lägga nytt trägolv i ett torp och listat ut att golv idag inte konstrueras för att ha glipor mellan brädor utan att vara så färdig torkade och limade i flera lagor så det INTE rör på sig. Alltså... det är helt omöjligt att hitta en golvtillverkare som gör golv som ser ut som flera hundra år gamla brädor.

Så.. är vårt enda alternativ att köpa vanliga plank och spika dit och sedan behandla med såpa eller olja eller finns det fler lösningar?

/Lars

2. T
    Medlem · 288 inlägg

tartan

Medlem

Re: Lägga "riktigt" trägolv eller plank?

Det är klart att det finns "riktigt" trägolv. Jag beställde av en lokal såg som hyvlade fram ett kilsågat golv med lös spånt. Smalaste brädan är ca 12 cm och bredaste ca 38 cm. Dessutom inte dyrare än ett fabrikstillverkat golv.

Tartan

3. L
    Medlem · 34 inlägg

lnetzel

Medlem

Hej, tack för svaret. jag hade ingen aning om man kunde göra så. Svårt att veta vem man skall prata med när laminat är det enda man lagt förut så jag har ju självklart en bunt följdfrågor till dig:

1. Vad blev pris per kvm för dig ungefär?

2. Lade du golvet själv eller hade du hantverkare?

3. Har du vidtagit några åtgärder för att det inte skall bli dragit i golvet och så också, för jag antar att golvet kommer att röra på sig lite?

Har du något tips på var jag kan läsa om detta, någon site eller speciell bok eller nått?

/Lars

4. K
    Medlem · Västra Götaland · 132 inlägg

Karin_Lindhagen

Medlem

Vi lade in ekgolv på landet för ett par år sen. Fick hjälp av en släkting med motorsåg att ta ner några raka, rejäla ekar i skogen och köra dem till en lokal liten såg. Där förvandlades ekarna till 3,5 cm tjocka spåntade bräder och torkades sedan inomhus i tork. Har för mig att sågen tog 2.500 kr eller nåt sånt, helt absurt billigt.

Å andra sidan har vårt golv nog mer kvist än vi skulle ha fått om vi hade köpt massivt ekgolv i affären för 900 kr / m2. Men det stör mig inte, jag tycker det är kul att golvet kommer från vår egen skog.

För att utnyttja så mycket som möjligt av träden föreslog killen på sågen att han skulle såga bräderna i några olika bredder. Troligen innebar det lite extra pyssel för snickaren, men det har blivit ett golv som ser mycket levande ut.

Tyvärr torkade virket en del ytterligare efter att golvet lagts in, så det har en del springor. Men vi har inte upplevt några problem med drag från golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.