Jag står i färd med att såga upp plattan och lägga ner nya avloppsrör (typ enligt ritning).
Då vi har lite markradon så tänker jag att jag kan ta tillfället i akt och också stoppa ner ett rör för en radonsug, bredvid avloppsröret, när jag ändå har en ränna öppen. Antingen helt vanliga 75 mm avloppsrör med avstick, eller borrade hål. Eller typ en 60-mm dräneringsslang.
Och så drar jag upp den ur plattan och sätter en fläkt i garaget. Behöver jag tänka på någon typ av kondenshantering där? Kanske till och med koppla in den till ett vattenlås som går till avloppet när jag ändå är och sågar och bilar i plattan?
Input eller tankar kring det hela?
Då vi har lite markradon så tänker jag att jag kan ta tillfället i akt och också stoppa ner ett rör för en radonsug, bredvid avloppsröret, när jag ändå har en ränna öppen. Antingen helt vanliga 75 mm avloppsrör med avstick, eller borrade hål. Eller typ en 60-mm dräneringsslang.
Och så drar jag upp den ur plattan och sätter en fläkt i garaget. Behöver jag tänka på någon typ av kondenshantering där? Kanske till och med koppla in den till ett vattenlås som går till avloppet när jag ändå är och sågar och bilar i plattan?
Går bra att lägga en dränslang utmed rören och göra avstick, bara att du inte får med rummen till vänster på ritningen. Det med väta ( finns alltid jordfukt ) är ett litet problem, den kan innehålla en viss del av kalk och kommer att avsätta sig i slangarna. Vet du vad det är för fyllning under, kross/sand/lerjord eller vad. Vid uppgång från golvet ska det helst vara ett vattenlås, så väta inte går ut eller sätter igen fläkten. Behövs ingen stor fläkt, det räcker med en 100 mm som passar i ett 110 mm avloppsrör och görs så att den går att byta om det behövs. Har lika och min fläkt har snurrat i 5 år nu.
Tänk på att ha utsugsfläkten så centralt i din platta som möjligt samt minst 90mm dränslang för du har sådana sträckor du får inte dra för långa sträckor per slang undan man brukar samla ihop tex. 4st slangar in i en ventilationsförminskning 200/160 och ha en fläkt som passar på 160 anslutningen..Emil Öberg skrev:
Jag står i färd med att såga upp plattan och lägga ner nya avloppsrör (typ enligt ritning).
Men om jag lägger drännringsslang så behöver jag väl inte göra några avstick? Eller kanske nått, till vänster, in under hjärtväggen. Det är en 60-talskåk med bärande väggar med sula och platta gjuten efter.J jonaserik skrev:Går bra att lägga en dränslang utmed rören och göra avstick, bara att du inte får med rummen till vänster på ritningen. Det med väta ( finns alltid jordfukt ) är ett litet problem, den kan innehålla en viss del av kalk och kommer att avsätta sig i slangarna. Vet du vad det är för fyllning under, kross/sand/lerjord eller vad. Vid uppgång från golvet ska det helst vara ett vattenlås, så väta inte går ut eller sätter igen fläkten. Behövs ingen stor fläkt, det räcker med en 100 mm som passar i ett 110 mm avloppsrör och görs så att den går att byta om det behövs. Har lika och min fläkt har snurrat i 5 år nu.
Jag har inte öppnat upp än, men hyfsat övertygad om att det är en salig lerjord precis som överallt annars på Upplandsslätten. Rännan får såklart makadam efter att jag grävt ut den.
Jag har faktiskt en Östberg IRE liggandes här hemma, som borde passa alldeles ypperligt.
Fläkten kommer hamna i garaget.Rejäl skrev:
Men 4x90 mm låter väldigt överdrivet? Ska ju bara få till ett lätt undertryck och det är ju inga stora ytor vi pratar om, plattan är 100 kvm och längsta rörväg (från utloppet ut ur huset längst upp till höger till golvbrunnen i garaget längst ner) är 10 meter. Eller hur går dina tankebanor?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad hade ni gjort med detta underlag när nya avloppsrör ska läggas?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur grunt kan jag lägga avloppsrör i betonggolv?
Grund & Markarbeten -
Kan jag lägga avloppsrör och rör-i-rör i samma uppbilade ränna?
Vatten & Avlopp -
Lägga avloppsrör med skarp sväng
Grund & Markarbeten -
lägga ut avloppsrören i singeln under platta
Vatten & Avlopp