Byggahus.se

Lägga plattor på reglar istället för sättsand

1k läst  4 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Här kommer en konstig fråga.

Jag vill lägga plattor på vår uteplats, idag endast gräs.
    Och funderar på om jag i stället för traditionellt sätt, gräva, lägga makadam, grus och sättsand, istället kan bygga upp ett krafigt regelverk och lägga plattor med måtten 40X40 cm på detta.
    Är det möjligt?
    Om plattorna är 5 cm tjocka borde de ju hålla.
    Alternativt att jag köper plattor som är 60X60 cm och reglar upp med 30 cm cc så att plattorna får rejält med stöd såväl på sidorna som på mitten.

Varför vill jag göra så? jo jag hanterar snickeriet mycket bättre än att gräva.

Jag får i och för sig gräva även i detta alternativet då jag måste gräva för att sätta plintar till regelverket, men inte så mycket.

Är detta möjligt, har någon gjort detta tidigare, har jag missat något i mina tankar?

2. S
    Medlem Nivå 5
    Är nog enklare att gräva ur och lägga dom som vanligt..

3. M
    Medlem Nivå 7
    hade nog också grävt, det fungerar att lägga plattor på reglar, men egenvikten blir ganska hög och du behöver då kraftiga reglar och måste då gräva mer.

Platterna väger väl ca 100 kg per kvm och en liten yta typ 10 kvm = 1000 kg....

Nä jag hade nog grävt ur och gjort det rätt

4. Raskus
    Medlem · Nivå 10
    Instämmer med föregående talare, det är nog att skaffa sig problem. Visst kan det fungera, men tänk om du får sättningar eller liknande på dina plintar eller vad du nu tänkt dig, det blir en enorm vikt att justera.
    Sen blir ju som sagt regelverket ganska omfattande för att klara vikten, för de pengarna hyr du utan tvekan en grävare en kväll och gräver bort matjorden.
    Själva stensättningen och underarbetet är ju i sig inte svårt med rätt verktyg, några järnrör, en vibratorplatta och helst en avvägningslaser, men det tar lite tid och är ganska tungt.

5. L
    Medlem Nivå 6
    Låter både dyrt och omständigt? Var tänker du att vattnet skall ta vägen om skarvarna hamnar på en regel?
    Klarar du att fixa ett regelverk så klarar du garanterat en ordentlig stensättning också.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka