Byggahus.se

Lägga plattor på grusgång

450 läst  2 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej.

På våran framsida hemma så har vi grus. Vet ej vad det kan kallas för eller storleken. Men det är lite mindre rundade stenar, runt 8-10 mm i diameter. Under gruset så har förra ägaren lagt markduk osv.
    Nu sitter frugan hemma och vill att vi ska lägga plattor istället för grus :thinking: Är väldigt osäker hur stor ytan är till detta, men kanske i runda slängar runt 30 kvadrat.

Nu till min fråga; Kan jag "fuska" genom att lägga ut "bindemedel" på det befintliga gruset och sen köra med en padda eller liknande för att få det till att fasta till sig? För att sen lägga plattorna som hon vill ha? Eller måste jag ta bort allt som finns och göra allt från grunden?

Kan försöka lägga in en bild imorgon när jag är hemma på grusgångenm, ifall det skulle underlätta era svar :D

2. W
    Medlem · Nivå 6
    Hur tjockt lager är det med grus?

3. M
    Medlem · Nivå 7
    Har du lyckats hitta några svar Fredrik? Vi går i samma tankar, har en grusgång där vi vill lägga skiffersten. Gruset är väl packat, så vi tänker att det borde räcka att vi gräver ur några centimeter (=stenarnas tjocklek), lägger stengången, fyller i fogarna. Men ... vet inte om det räcker.