Byggahus.se

Lägga plåttak på garage med pulpettak på gaveln av huset

191 läst  2 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag har funderingar på att byta takbeklädnad på garaget från ytpapp till plåt, ( bandtäckning ) på det gamla taket i i samband med att jag skall lägga tak på en utbyggnad av garaget.
    När jag skulle bygga garaget var jag på byggcentrum i Göteborg och snackade med en kille om hur jag skulle göra med luftspalten och fick information om att jag kunde bygga igen luftspalten mot husväggen.
    Detta skulle funka då jag endast har 10-12 grader vintertid.
    När jag gjorde tillbyggnaden i höstas insåg jag att taket var alldeles svampigt, risk att trampa igenom på en plats ca: 1m ner på taket
    Har inte skurit upp gamla taket ännu men förmodar att detta problemet uppstått pga att det inte funnits någon luftning längst upp, mot husväggen eftersom jag inte kan se någon fuktskada invändigt i garaget. Garaget är isolerat.
    Skall man såga upp hela taket längs väggen ca: 10cm samt att även kapa ur takreglarna 10cm med ett djup på 45mm, vilket är måttet på luftspalten och sedan sätta en liten fläkt i en sidan som gör att man får cirkulation på luften.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det är skillnad på teori och praktik. Ibland fungerar inte lösningar som teoretiskt borde fungera och ibland är det tvärtom. Förhållanden som t.ex. väderstreck, takmaterial och taklutning kan spela roll. Av flera skäl tycker jag att garagetakets utformning är mindre bra. Taklutningen verkar dessutom vara i minsta laget för bandtäckning. Jag skulle nog överväga en helt annan utformning av taket. Kanske ett sadeltak parallellt med husets tak?

3. B
    Medlem Nivå 1
    God morgon
    Tack för svaret. det enad problemet är att den ända lösningen var att lägga platt tak, det är ca: 4 graders lutning. Vet inte hur jag skulle ha löst det på annan sätt då det finns fönster på gaveln samt att jag tog hänsyn till. Finns det inga andra alternativ som kan funka, det finns ju helt platta tak med takbeklädnad. tacksam för input på alternativ.
    MVH
    Björn

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: