17 663 läst · 4 svar
18k läst
4 svar
Lägga plåt på eternittak
Vill lägga plåt på ett befinligt eternittak. Har tänkt att använda Plannja Sinus 51. Denna plåt har exakt samma profil som som det befintliga eternittaket. Tanken är att ta bort spiken/skruven i eternittaket och lägga plåten direkt på eterniten och tillbaka med skruven.
Jag vet att Plannja har ett renoveringssystem för eternit men det verkar onödigt komplicerat och dyrt. Dessutom får man i mitt förslag bättre stabilitet vid gång på taket samt skruven sätts på toppen i stället för i dalen som man ofta gör i plåttak.
Är det någon som lagt plåttak enligt mitt förslag? Finns det några problem eller svårigheter med det?
Jag vet att Plannja har ett renoveringssystem för eternit men det verkar onödigt komplicerat och dyrt. Dessutom får man i mitt förslag bättre stabilitet vid gång på taket samt skruven sätts på toppen i stället för i dalen som man ofta gör i plåttak.
Är det någon som lagt plåttak enligt mitt förslag? Finns det några problem eller svårigheter med det?
Tror du kommer få ett h-vete att få loss spiken (troligtvis gamla klockspik som var vanligt till eternit) utan att spräcka eternitskivorna. Sedan hur hade du tänkt att skivorna ska ligga kvar utan spik innan plåten kommer på?
Nu är inte eternittak mitt område men tycker du ska lyda plannjas rekommendationer. Alternativt köpa engångsoveraller, masker och lite öl till polarna och riva loss allt och montera plåt istället.
Nu är inte eternittak mitt område men tycker du ska lyda plannjas rekommendationer. Alternativt köpa engångsoveraller, masker och lite öl till polarna och riva loss allt och montera plåt istället.
EXAKT???Trebyggare skrev:
Det låter för bra för att vara sant. Det kanske SER ut att vara likadant men skiljer det bara någon enstaka millimeter eller tiondel därav per "våg" så bär det fort av åt skogen. Hur blir det t.ex. där eternitpannorna överlappar varandra?
Det där är lite överdrivet skrivet, jag har monterat en del sinus från Plannja och den är rätt flexibel så det går nog få till att följa okej. Tycker ändå att bygga in eternit (asbest) i konstruktionen känns lite konstigt.vojma skrev:
Hur gick det?
Tänkte använda precis samma metod på ett "sinus"-eternittak med 177 mm mellan topparna. Taket har låg lutning o därför är det inga problem att lossa bef spik o få plattan i skallen. En ytterligare fördel med metoden, är att all befintligt plåtarbete, som är i gott skick, inte behöver göras om. Den nya plåten bygger ju bara någon mm på höjden. Vet någon om det kan bli problem med att luftspalten mellan eternit/plåt blir för liten med denna metod?
Tänkte använda precis samma metod på ett "sinus"-eternittak med 177 mm mellan topparna. Taket har låg lutning o därför är det inga problem att lossa bef spik o få plattan i skallen. En ytterligare fördel med metoden, är att all befintligt plåtarbete, som är i gott skick, inte behöver göras om. Den nya plåten bygger ju bara någon mm på höjden. Vet någon om det kan bli problem med att luftspalten mellan eternit/plåt blir för liten med denna metod?
Liknande trådar
-
Lägga osymmetriska trädgårdsplattor
Trädgård allmänt -
Trelagstäckning innebär? Ska lägga ny ytpapp på platt garagetak.
Tak & Vind -
Kan man lägga golv på ny slipat betongplatta eller måste man behandla först ?
Kök -
Anlägga parkeringsplats med marktegel
Grund & Markarbeten -
Plåttaket reglat mot gammalt eternittak - nämndes ej på besiktning
Tak & Vind