Byggahus.se

Lägga parkett på sand, hur göra??

1. O
    Medlem · Stockholm · 102 inlägg

ollesthlm

Medlem
    Jag har en lägenhet där vardagsrummet har ett befintligt parkettgolv som ligger på sand med reglar (cc 60) emellan. Golvet ligger ok idag och det knastrar/sviktar EJ. Nu till mitt problem. Det parkettgolvet som jag skall lägga ska ligga ovanpå det befintliga parkettgolvet och sedan gå ut i hallen TRÖSKELFRITT. Problemet är att det befintliga golvet i vardagsrummet lutar i en JÄMN lutning mot golvet i hallen. Golvet i hallen är flytspacklat och helt i våg. Dock ligger golvet i hallen 30 mm högre än ingången till vardagsrummet. Den bortre änden av vardagsrummet ligger 20 mm högre än vid ingången till vardagsrummet. Alltså golvet i vardagsrummet lutar på 5,3 meters längd (längden av rummet) 20 mm i en jämn lutning mot anslutningen till hallen.
    Hur skall jag fixa till detta så att allt hamnar i våg??
    En flytspackling av vardagsrummet är UTESLUTET då offerterna ligger på ca. 24000 kronor.
    Kan följande alternativ göras??

Alt. 1 jag lägger plyfa + golvspån direkt på det befintliga parkettgolvet i vardagsrummet upp till den nivå som jag har i hallen. Då kommer golvet i vardagsrummet att luta mot hallen i en JÄMN lutning 20 mm.

Alt. 2 Jag tar upp det befintliga parkettgolvet och jämnar till sanden och reglarna så att dessa hamnar i våg. Sedan skruvar jag golvspån eller plyfa (ca 10-12 mm) i de befintliga reglarna så att jag hamnar i samma nivå som golvet i hallen.

Kan jag ha en lutning mot golvet i hallen på 20 mm (OBS! Jämn lutning EJ BUKTIGHET) och ändå få ett schysst resultat när jag lägger det nya parkettgolvet flytande och tröskelfritt.
    Vad jag har hört från golvläggare och tillverkare av golv så är det viktiga att underlaget ej är BUKTIGT. Om det lutar i en jämn lutning så är det inte så farligt. Det viktiga är att golven inte är BUKTIGA.

Hur skulle ni gjort då flytspackling är uteslutet??

Längden på Vardagsrummet är 5,3 meter och lutningen NU är 20 mm från ena änden till den andra (som ansluter vid till hallen).
    På bredden är golvet i vardagsrummet i våg.

2. W
    Medlem · 17 inlägg

waya

Medlem
    Oj mycket text.

Klart golvet kan ha en lutning, anledningen till att golvet måste vara plant är att fogarna som håller ihop parketten spricker om det är för ojämt eller golvet kan börja svajja.
    Dock bör du beakta att om golvet lutar och du ställer tex en bokhylla i hörnan så kan 1mm lutning på golvet ge 2cm lutning längst upp på bokhyllan...

alt2: du skriver att det skulle finnas reglar i sanden, det bör det ej vara, man jämnar ut sanden helst med två tjocka rör och ovanpå det läggs en fuktspärr i form av åldersbeständig plast. om det då finns reglar där blir de instängda och börjar sedan mögla.
    Jämna isf till sanden och lägg parkett ovanpå den, eller om du vill göra det enklare (för det är inte lätt att lägga sand jämt) så kan du lägga spånskivor på sanden och sen parketten på den.

alt1: låter enklast, men jag förstår inte hur du ska kunna lägga plyfa och golvspån i lutning, trä rör på sig och böjer sig och kan mycket väl spricka eller svajja.

3. A
    Medlem · älvsborg · 12 inlägg

AdamA

Medlem
    jag har bara en liten undran, du säger att du får offerter på 24000:- har du kollat vad spacklet skulle kosta dig om du köpte det själv? jag menar dt är inte spec svårt o få ut spacklet om ni är ett par stycken.....då skulle du ju få d bästa resultatet?

jag vet att du kommer skriva att d e uteslutet o att jag fattar trögt, men ja tycker d låter helt sjukt dyrt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.