779 läst ·
12 svar
779 läst
12 svar
Lägga parkett på plastmatta
Hej,
Ska lägga parkett i källaren, ligger idag plastmatta där, under den är det betongplatta.
Är det bästa att köra med foam eller ska man köra lumpp? Eller slippa helt? Tänkte lägga parketten över mattan.
Vill helst ha ett stumt golv och inte ett golv som kan ”flexa”.
Vad är korrekt / det bästa sättet ?
Ska lägga parkett i källaren, ligger idag plastmatta där, under den är det betongplatta.
Är det bästa att köra med foam eller ska man köra lumpp? Eller slippa helt? Tänkte lägga parketten över mattan.
Vill helst ha ett stumt golv och inte ett golv som kan ”flexa”.
Vad är korrekt / det bästa sättet ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Jag skulle nog lägga något emellan i alla fall.
Har du kollat att plastmattan är helt plan, alltså följer golvtillverkarens instruktioner om maximal höjdskillnad över korta och långa avstånd?
Det är nog inte direkt ovanligt att betongplattor kan vara ojämna.
Har du kollat att plastmattan är helt plan, alltså följer golvtillverkarens instruktioner om maximal höjdskillnad över korta och långa avstånd?
Det är nog inte direkt ovanligt att betongplattor kan vara ojämna.
Nej det har jag inte, om så är fallet måste man flytspackla eller kan man lägga spån över?BirgitS skrev:
Testade idag att lägga några parkett bräder på plastmattan och man märkte direkt att golvet kommer flexa och man kommer behöva göra något åt underlaget.
Tror ni det går att prima på plastmattan och flytspackla sen lumpapp och parkett över?
Menar gör ju inget ifall spacklet spricker? Viktigaste är väl att det jämnar ut? Rätta mig om jag har fel
Tror ni det går att prima på plastmattan och flytspackla sen lumpapp och parkett över?
Menar gör ju inget ifall spacklet spricker? Viktigaste är väl att det jämnar ut? Rätta mig om jag har fel
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 965 inlägg
Varför tar du inte bara bort plastmattan?D Datagubben skrev:Testade idag att lägga några parkett bräder på plastmattan och man märkte direkt att golvet kommer flexa och man kommer behöva göra något åt underlaget.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 965 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Har du flytspacklat några gånger förut?
Det är inte lätt att flytspackla och få det bra de första gångerna utan det kan sluta med att man får slipa bort toppar och fylla på i dalarna med handspackel som sen får slipas.
Det är inte lätt att flytspackla och få det bra de första gångerna utan det kan sluta med att man får slipa bort toppar och fylla på i dalarna med handspackel som sen får slipas.
Klicka här för att svara