Hej,
Ska lägga parkett i källaren, ligger idag plastmatta där, under den är det betongplatta.

Är det bästa att köra med foam eller ska man köra lumpp? Eller slippa helt? Tänkte lägga parketten över mattan.

Vill helst ha ett stumt golv och inte ett golv som kan ”flexa”.

Vad är korrekt / det bästa sättet ?

BirgitS
Jag skulle nog lägga något emellan i alla fall.

Har du kollat att plastmattan är helt plan, alltså följer golvtillverkarens instruktioner om maximal höjdskillnad över korta och långa avstånd?
Det är nog inte direkt ovanligt att betongplattor kan vara ojämna.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog lägga något emellan i alla fall.

Har du kollat att plastmattan är helt plan, alltså följer golvtillverkarens instruktioner om maximal höjdskillnad över korta och långa avstånd?
Det är nog inte direkt ovanligt att betongplattor kan vara ojämna.
Nej det har jag inte, om så är fallet måste man flytspackla eller kan man lägga spån över?

BirgitS
Beroende på hur stora sänkor det är kan man lägga 3 eller 6 mm tjock masonit (board) och/eller lumppapp (1 mm tjock) i 1-3 lager.

Testade idag att lägga några parkett bräder på plastmattan och man märkte direkt att golvet kommer flexa och man kommer behöva göra något åt underlaget.

Tror ni det går att prima på plastmattan och flytspackla sen lumpapp och parkett över?
Menar gör ju inget ifall spacklet spricker? Viktigaste är väl att det jämnar ut? Rätta mig om jag har fel

Ossian K Olsson
D Datagubben skrev:
Testade idag att lägga några parkett bräder på plastmattan och man märkte direkt att golvet kommer flexa och man kommer behöva göra något åt underlaget.

Tror ni det går att prima på plastmattan och flytspackla sen lumpapp och parkett över?
Menar gör ju inget ifall spacklet spricker? Viktigaste är väl att det jämnar ut? Rätta mig om jag har fel
Varför tar du inte bara bort plastmattan?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Varför tar du inte bara bort plastmattan?
ja det är ju ett alternativ, men känns som att det är jäkligt mycket mer slit med att få bort den. Har aldrig gjort det tidigare men kanske inte är så jobbigt?

Ossian K Olsson
D Datagubben skrev:
ja det är ju ett alternativ, men känns som att det är jäkligt mycket mer slit med att få bort den. Har aldrig gjort det tidigare men kanske inte är så jobbigt?
Jämfört med det du föreslog så skulle jag säga att det är väldigt mycket lättare.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jämfört med det du föreslog så skulle jag säga att det är väldigt mycket lättare.
Jo men man lär väl slippa allt damm osv

BirgitS
Har du flytspacklat några gånger förut?
Det är inte lätt att flytspackla och få det bra de första gångerna utan det kan sluta med att man får slipa bort toppar och fylla på i dalarna med handspackel som sen får slipas.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du flytspacklat några gånger förut?
Det är inte lätt att flytspackla och få det bra de första gångerna utan det kan sluta med att man får slipa bort toppar och fylla på i dalarna med handspackel som sen får slipas.
nej har aldrig gjort förut, men någon gång måste bli första

BirgitS
Men då vet du nu att det kan bli väldigt dammigt med det också. Vill du fylla ut och slippa damm så se inlägg 4.

BirgitS BirgitS skrev:
Men då vet du nu att det kan bli väldigt dammigt med det också. Vill du fylla ut och slippa damm så se inlägg 4.
jo men tror inte jag kommer kunna lösa problemet med lumpapp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.