Lägga papptak - vilket skitgöra

10k läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Håller som bäst på att lägga tak på vår frigga modell större. Har bytt allt från råspont till vindskivor. Idag lade jag underlagspappen och jag måste säga att det är fasen vilken tid det tar om man vill göra alla moment och göra det rätt. Med rätt menar jag att limma alla skarvar och sen se till att vika skitpappen över trekantsllisten i ändarna...Jag är rent ut sagt skitless på att aldrig bli klar. :-/ I morgon så börjar jag med toppappen men jag är lite orolig att vädret är för kallt för de självklistrande skarvarna. Vad gör man åt det? Jag har rullarna i vardagsrummet över natten men räcker det? Varmluftspistol? /Trött takarbetare

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Re: Lägga papptak - vilket skitgöra

På jobbet viker vi aldrig pappen över trekantslisten
    bara upp på listen så den möter vindskivan.
    Har Du rullarna inomhus så funkar det säkert bra.
    Är Det lite kallt så tryck till skarven med foten bara.
    Det kan bli problem att få bort plast remsan från
    rullen om den är för kall.Det är inte kul.

Mvh Putte

3. J
    Medlem Nivå 3

Hallå. Underlagspappen behöver ej gå upp på vindskivan. Däremot bör du gå upp med ytpappen. Dessutom skulle jag inte rekomendera självtäck-produkter, de håller inte i närheten av samma kvalitet som produkterna som "riktiga" takläggare använder.
    Mvh/ Johan

4. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Sant, dock kan det vara bekymmersamt att komma åt entreprenadprodukter då dom ej säljs i byggvaruhandeln, dessutom grävs det brännare, gasol och tryckhjul samt kännedom (helst god) hur man ska applicera pinalerna.

5. chris47
    Medlem Nivå 8

Jag la papp på mitt dubbelgarage i somras i direktsol när det var 28°C i skuggan. Då kan man snacka om skitgöra. ;) Pappen smälte ut på taket och fastnade hela tiden på fel ställen. Gick man på den så lossade den från pappspiken och det blev rejäla märken från skusulorna. Jävlar vad jobbigt!!!

I helgen när jag skulle lägga bärläkt och taktegel trillade jag ner från taket och skrapade upp halva mig för att jag halkade på en bärläkt som gosat till sig i höstregnet. Att man alltid ska göra allt vid fel tidpunkt. Suck!
    /CC

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: