Byggahus.se

Lägga om tak/höja taket

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har precis köpt ett hus med vidbyggt garage.
    I sommar tänkte jag byta takpappen på det plana garagetaket. Skall kanske byta några brädor också, då den gamla takpappen inte har hållt tätt på några ställen.

Frågan dyker då upp:
    * Skall man byta till plåttak istället?
    * Skall man höja taket, med en lutning så vatten rinner av ist. för att samlas?
    * Behövs det bygglov för att höja taket ca. 1m?

2. Totte_S
    Medlem · Nivå 9

Re: Lägga om tak/höja taket

Att bygga med en liten lutning är nog inte fel för att undvika framtida problem.
    Ja, du lär behöva bygglov för en höjning på en meter.
    Plåttak ovanpå pappen kan väl vara en smaksak. Du lär ju ändå ha papp under plåten, visseerligen en annan kvalitet än ytpapp.

Det är svårt att kommentera dina frågor med så lite information. Hur stort är garaget, väderstreck, hur ser fasaden ut på huset där garaget ligger, finns fönster som förhindrar höjning, kommer garagtaket att skugga tomten?
    kanske du kan smyga till en liten höjning i ena änden av taket, fast det är nog dumt att chansa ::)

3. cubix
    Medlem Nivå 6

Kom ihåg att även plåttak kräver en viss lutning för att det skall vara tätt.

4. K
    Medlem Nivå 2

Om man väljer rostfritt plåttak behöver man inte ha lutning

5. C
    Medlem Nivå 14

jag såg en gång (undrar var) en hemsida som sålde issolering. dom hade en lösning för platta garage tak. man stalpade frigolit så att man fick ett vanlig brutet tak, som man sedan la papp på.
    då får man både avrinning & isolering.

6. R
    Medlem Nivå 1

Ahh, smidigt.
    Synd att du inte kommer ihåg vart du såg detta.

7. C
    Medlem Nivå 14

tror inte det var dom här jag såg sist,men dom verkar ha en liknande lösning (kolla bara snabt på sidan)

http://www.thermisol.se/index.php

8. R
    Medlem Nivå 1