Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Lägga om gammalt tak, underlagspapp på "sticketak"?

1. M
    Medlem · Skåne · 156 inlägg

Metroid

Medlem
    Hej,

Vi ska få taket omlagt på vårt sommarhus, ett äldre hus från runt 1940.
    Huset har idag äldre tegelpannor som ligger direkt på vad som i Småland kallas "sticketak", så ingen tradionell råspont eller takpapp.

I inhämtad offert anges att Mataki 380 underlagspapp ska användas när det nya taket läggs. Är det möjligt att lägga takpapp direkt på ett sådant tak?

En bild nedan på hur taket ser ut under takpannorna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20211003_125346.jpg

Redigerat 3 okt 2021 18:22
  2. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 1 521 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    I Småland kallar vi det där du har under pannorna för sticketak, borde heta något liknande där du bor.

3. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 912 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Haloten 380 får monteras frihängande på takstolar cc120 så det borde gå att ordna på ditt tak också men ställ frågan så får dom förklara hur dom tänkt göra.

4. M
    Medlem · Skåne · 156 inlägg

Metroid

Medlem
    Tack för svar. Har mailat byggkillen, men ännu inte fått besked. Är tyvärr född lite misstänksam, så tar gärna in lite synpunkter och erfarenheter från detta forum också! :D

5. Bästa svaret

Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 912 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Det låter väl klokt ;)

Jag tycker 380 låter som ett smart val så mitt tips blir att du går in på Matakis hemsida och läser på så får du en bild av vad den klarar av och inte.
    Att lägga direkt på sticketaket skulle såklart inte vara enligt någon montageanvisning men jag vet inte om det är bättre eller sämre än frihängande och det beslutet tas kanske bäst på plats efter rivningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.