Hej! Ska byta golv i vardagsrummet där det finns en braskamin installerad som står uppepå nuvarande golv. Eftersom kaminen är en stor pjäs och det är ca 6 meter i takhöjd så är jag inne på att låta kaminen stå på det gamla golvet och sedan dölja skarven med plåt / eldstadsplan runt om. Har bifogat några bilder där jag påbörjat att såga runt kaminen.
- Verkar det som en rimlig idé, eller vad har jag för alternativ (utöver att lyfta bort kaminen)?
- Även, kommer det kunna bli snyggt med plåten, tänker att den måste vara i två delar?
Hur ser nuvarande plåt ut, döljer den tillräckligt mycket eller är du inne på ny plåt?Fredrik Bois skrev:
Hej! Ska byta golv i vardagsrummet där det finns en braskamin installerad som står uppepå nuvarande golv. Eftersom kaminen är en stor pjäs och det är ca 6 meter i takhöjd så är jag inne på att låta kaminen stå på det gamla golvet och sedan dölja skarven med plåt / eldstadsplan runt om. Har bifogat några bilder där jag påbörjat att såga runt kaminen.
// Fredrik
- Verkar det som en rimlig idé, eller vad har jag för alternativ (utöver att lyfta bort kaminen)?
- Även, kommer det kunna bli snyggt med plåten, tänker att den måste vara i två delar?
Plåten som vi har idag ser ut så här, dvs. den täcker framåt men inte bakom. Helst av allt skulle vi vilja ha ett skydd av glas framåt, och minsta kravet är att vi får en lösning där inga skarvar syns när skyddet är på (plåt eller glas)FredrikR skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 281 inlägg
En multisåg löser ju att såga enda in mot kaminen
Två faktorer saknas i ekvationen;
1) Vad ska du ha för sorts golv?
2) Blir det varmt runt kaminens fot, och isf hur varmt?
1) Vad ska du ha för sorts golv?
2) Blir det varmt runt kaminens fot, och isf hur varmt?
Brukar vara ett startrör i kaminer + (antar jag) skorstenen i plåt .
Har du diffspärr i klimatskalet så hoppas man det sitter en gummiduk däremellan
En metod är då att försöka lyfta skorstens röret , lyfts närmast kaminen .
Därefter lirka undan kaminen .
Har du diffspärr i klimatskalet så hoppas man det sitter en gummiduk däremellan
En metod är då att försöka lyfta skorstens röret , lyfts närmast kaminen .
Därefter lirka undan kaminen .
1) Detta golv ska vi ha https://www.hornbach.se/p/parkettgo...vit-mattlackad-ek/5828340/?searchTerm=5828340. 2) Det är inte varmt runt kaminens fontricebridge skrev:
Finns det något lättare sätt gör jag det gärna - fick höra att det var kostsamt och jobbigt att flytta kaminen och har därför varit fokuserad på dessa lösningar. Kan du utveckla kring ”hissa kamin i skorsten”?K _Fredrik_ skrev:
Fredrik Bois skrev:
Min kamin leverantör var hos oss förra året och hissade hela kamin med skorsten från taket med hjälp av spännband. Sen när golvet var klart sänktes den ner igen. Tror de kosta mig 3000kr lätt värt det, typ ett rep ner i skorsten och en brädbit som lås inuti kamin.
spontant tar det nog bort övre röret på taket och lägger en regel rätt över hålet och drar upp allt en bit så den går fritt

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spännband"

Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
K _Fredrik_ skrev:
Se bild nedan för hur helheten ser ut. Sett till takhöjden känns det svårt att hissa upp kaminen, och skulle även gissa att skorstenen står på kaminen.R Rd 350 skrev:
@Rd 350 Tolkar jag dig rätt att du tänker att man har en plåt som går ut väldigt kort från kaminen, och att man sen lägger glas uppepå?