Byggahus.se

Lägga nygammalt golv

1. M
    Medlem · 5 inlägg

Magician

Medlem
    Eftersom jag är tvungen att fullständigt byta golv (med spånskivor och allt) i mitt sovrum hade jag funderingar på att lägga ett fint gammalt trägolv som finns på flera andra ställen i huset (under mattor och dylikt).

Har funnits i detta rum också men det slet några huliganer ut i början av 80-talet.

Virket som ligger på andra ställen är 3 tum breda och 28 mm tjocka... dessa ligger då direkt på golvåsarna.

Min fundering var då vilket träslag man ska ha. Man kan väl tänka sig att det ligger gran i resten av kåken. Vilket träslag får man om man åker på en såg och köper?

Sen den stora frågan, hur behandlar man det sen? lackat verkar inte vara någon höjdare, men vad är de stora skillnaderna mellan att såpa och olja?

Hur gjorde dom på den gamla goda tiden då dessa golv var nya?

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: Lägga nygammalt golv

Förr i världen så såpskurades de obehandlade golven som oftast var av furu eller gran, såpskurningen är då att betrakta mer som rengöringsmetod än behandling, man brukar blanda 1/6 med vatten. Sen fick golven patineras av flitig användning och varierande flitig skurning, ju oftare man såpskurar golvet dess ljusare blir det.
    Att såpbehandla golvet är nog ett modernare påfund, där man stryker ut ren såpa med tex. gummiraka och låter ligga och suga/torka in i golvet, (vilket ger ett mörkare golv) för att sedan torka bort överflödig såpa och sedan torka med kallt vatten.

Här kommer en länk http://www.woodcenter.nu/, där det finns beskrivningar ang. några olika behandlingsmetoder för nytt massivt trägolv.

MVH/Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.