4 252 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Lägga massivt trägolv på undergolv av gran / furu?
Jag håller med. Vi får göra en grundlig utvärdering av om vi ska riva socklarna genomgående innan vi lägger in golvet och skippa smyglisten - det hade blivit snyggare!Karlia skrev:
Ja det är originalgolv, men det är undergolvet i furu/gran som r framtaget nu så det är en rejäl glipa mellan sockel och golv på vissa håll när man tar bort smyglisten. Men jag vet inte om det beror på att lagt sockeln mot ett "övergolv" innan eller om det helt enkelt är rörelser i huset över tid som skapat dem.
Jag skulle aldrig ta ner sockeln om den var snygg, Bara om sockeln behöver bytas av att den är ful och inte blir tillräckligt snygg efter ev ommålning(vi pratar väl om den breda list som ligger på väggen närmast golvet?). För mig är det självklart att ta bort golvlisten och sannolikt lägga en eklist, det gör väl golvläggaren? Vill du ta bort golvsockel så får du vara förberedd på att spackla upp väggen närmast sockeln alt en lite bredare sockel och sen måla om rummet annars blir det inte snyggt.S SmulleP skrev:Hej och tack för kommentarer både av dig Dr Jumping Jack och Viktor!
Vi har nu haft hantverkare på plats för att offerera hela jobbet och även separat för golvdelen. Det blir tydligt att det blir relativt kostsamt att slipa upp och fixa till befintligt golv när an lägger till fräsning av springor och därefter nåtning i tillägg till övriga lagningar (offerter på befintligt golv mellan 48 - 65 000 kr efter rot)...
Vi har då istllet tittat på altrativet att lägga in massiv fiskbensparkett då kostnadsbesparingen inte är särskilt stor på det hela taget mellan restaurering av befintligt golv och läggning av ny massiv fiskkbensparkett (88 000 efter rot och inklusive material. Jag tycker det låter överkomligt och ger sannolikt ett rejält lyft till lägenhenten med genomgående fiskben.
Däremot har då en ny fråga dykt upp i mitt huvud och det är avseende golvsockeln. Jag utgick fårn att jag skulle behöva montera ned samtliga socklar och montera tillbaka (alternativt montera nya) efter att läggningen är klar. Golvläggaren föreslog däremot att låta socklarna sitta kvar och endast plocka bort smyglisten och sedan sätta dit ny smyglist efter att golvet är lagt. Jag känner att jag själv inte kan uttala mig om det blir bra, men ni kanske har erfarenhet/synpunkter?
Det vore ju så klart skönt att slippa riva socklar eftersom det är vägg i puts som garanterat kommer behöva spacklas och fixas då... Men min fråga är om det blir bra om man låter socklarna sitta kvar eller skjuter jag mig själv i foten då och får ett halvdant resultatet på ett premiumgolv?
Ah, då är jag med. En bild vore roligt om än egentligen inte nödvändigt.
Ska ni tapetsera också? Kan vara bra att tänka igenom innan, om listerna ändå ska bort tänker jag. Även om det är ok att skära av tapeter mot golvlisten gillar jag att ha dem bakom.
Ska ni tapetsera också? Kan vara bra att tänka igenom innan, om listerna ändå ska bort tänker jag. Även om det är ok att skära av tapeter mot golvlisten gillar jag att ha dem bakom.
Varnar igen för att ta ner sockeln. Du får inte upp den hel igen. Om du tar ner den se då till att du har en ersättningssockel som är lika snygg. Ofta svårt. Förstår inte varför du är så rädd för smyglist (vi pratar en kvartslist mellan golv och vägg?) nästan nödvändigt för att få det snyggt. Det räcker oftast med en smal, syns inte när det blir färdigt. Om man istället tar bort golvsockel lägger golvet ut till väggen och ställer sockeln på golvet ( är det då du menar?) så blir det en ful springa mellan golv och sockel som kommer synas eftersom golvet i en 30-talsvåning är vågigt/ojämnt, det slutar ändå med en smyglistS SmulleP skrev:Nej jag är helt enig i att etaljerna är det som skapar helheten och smyglisterna kan nog mycket väl bli en sån detalj jag kommer att reta mig på framgent om det inte blir "topp" när vi ändå investerat i ett nytt golv.
Jag har som @Viktor.J föreslog redan börjat montera ned befintliga lister från de väggar som rivs för att spara som reserver framåt. Det blir rätt tydligt då dock att det rasar puts från väggen och jag gissar att det blir samma var jag än plocckar ned sockel. Dessutom sitter de spikade med enorma spikar (7-8 cm långa med breda huvuden) så det är en del fix på befintlig sockel för att få den schysst. Men så pass händig är ag nog så att jag kan lösa det arbetet och fixa till dem själv, det enda är väl tidsåtgången...
Är det annars någon som har tips på var man kan hitta prisvärda socklar i gammal stil (ej Moelven allmoge...)?
Blir väldigt snyggt men ser lite ”nyrenoverat” ut i en 30-talslägenhet, tycker nog att lägga ut tapeten 3 mm på listen blir väldigt snyggt. Måste dock vara väldigt pedantiskt gjort.Karlia skrev:
Har en lägenhet från 1924, gav mig på en vägg för att laga en liten spricka. Då visade det att väggen består av 2-3 cm puts som är lagd på en vassmatta. Fick ta dit en firma som rev hela alltet och byggde upp en ny yta med murbruk. Blev kostsamt. Blev lite misstänksam på de grova spikarna i sockeln, varför så grova om det inte är långt in innan de fäster. Var lite försiktig innan du vet vad du gör.S SmulleP skrev:Jag har som @Viktor.J föreslog redan börjat montera ned befintliga lister från de väggar som rivs för att spara som reserver framåt. Det blir rätt tydligt då dock att det rasar puts från väggen och jag gissar att det blir samma var jag än plocckar ned sockel. Dessutom sitter de spikade med enorma spikar (7-8 cm långa med breda huvuden)
?
Tror det är en smaksak, kommer ihåg när jag hjälpte kompis att tapetsera, då det var hans hem skar vi av mot listen enligt hans önskemål. Det är såklart ett korrekt sätt, jag tycker fortfarande att det känns bättre och blir finare med tapet bakom list. Blir inte störd på samma sätt som av smyglist dock.D Dr Jumping Jack skrev:
När jag tog bort gamla golvsocklar använde jag en plåtbit i form av en sopskyffel, det gick bra. Golvsocklarna satt på en putsad vägg, så socklarna var fastsatta med långa spikar.Viktor.J skrev:
En värmepistol eller speedheater tar sedan bort färglagren om det behövs, lite spackel i spikhålen, minimal slipning och sist ommålning med linoljefärg så blir de gamla socklarna som nygamla igen. Jag har även tillverkat kopior, då det fanns lämpligt frässtål för just den profilen. Annars, om man inte hittar profilen, så kan en del snickerier göra exakta kopior.
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Hej!D Dr Jumping Jack skrev:Varnar igen för att ta ner sockeln. Du får inte upp den hel igen. Om du tar ner den se då till att du har en ersättningssockel som är lika snygg. Ofta svårt. Förstår inte varför du är så rädd för smyglist (vi pratar en kvartslist mellan golv och vägg?) nästan nödvändigt för att få det snyggt. Det räcker oftast med en smal, syns inte när det blir färdigt. Om man istället tar bort golvsockel lägger golvet ut till väggen och ställer sockeln på golvet ( är det då du menar?) så blir det en ful springa mellan golv och sockel som kommer synas eftersom golvet i en 30-talsvåning är vågigt/ojämnt, det slutar ändå med en smyglist
Vi har nog landat i att vi låter befintlig sockel sitta kvar och kör på smyglisten ändå. Som du säger Dr. J så vore det trist att ha gjort allt jobb bara för att upptäcka att vi ändå behöver smyglister då det som du säger är till viss del vågigt/ojämt golv (även om golvläggaren jämnar ut undergolvet innan läggning). Därtill risken att behöva grundjobba samtliga väggar gör att vi bedömer att projektet riskerar bli alldeles för stort för att vi ska mäkta med.
Det kommer säkert bli fint ändå och vi kanske kan hitta en särskilt snygg smyglist att sätta
Kommer bli kanon!S SmulleP skrev:Hej!
Vi har nog landat i att vi låter befintlig sockel sitta kvar och kör på smyglisten ändå. Som du säger Dr. J så vore det trist att ha gjort allt jobb bara för att upptäcka att vi ändå behöver smyglister då det som du säger är till viss del vågigt/ojämt golv (även om golvläggaren jämnar ut undergolvet innan läggning). Därtill risken att behöva grundjobba samtliga väggar gör att vi bedömer att projektet riskerar bli alldeles för stort för att vi ska mäkta med.
Det kommer säkert bli fint ändå och vi kanske kan hitta en särskilt snygg smyglist att sätta
Produkter som diskuteras i tråden