Byggahus.se

Lägga massivt furugolv, underlag???

1. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 584 inlägg

Peter_K

Medlem
    Håller på och bygger om en gammal tvättstuga i entreplanet till ett sovrum (tvättstugan förpassades till källaren) Nu ska jag lägga in ett 25mm massivt golv och frågan är om det går att lägga direkt på undergolvet som är av spontade bräder eller skall jag lägga 45mm reglar först och skruva golvet i dem? Lägger man reglar kan man ju iof peta i lite isolering mellan reglarna. Spelar det någon roll om golvet ligger på samma ledd som undergolvet eller skall det vara tvärtom?

2. N
    Medlem · 294 inlägg

Norre

Medlem

Re: Lägga massivt furugolv, underlag???

Går bra att lägga på undergolvet, jag hade lagt det på tvären.

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 228 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Glöm inte lumppapp emellan. Risken är överhängande för knarr annars.

4. P

Peter_K

Medlem

Sågade upp golvet runt golvbrunnen idag och det så bra ut. Nu ska några rör pluggas i källaren och blandarna bort från väggarna. Ska såga loss dörrkarmen och sänka den så att den får samma nivå som övriga dörrar i hallen, ser lite konstigt ut annars när det inte är något våtutrymme längre. Har bestämt mig för att lägga golvet direkt på undergolvet med lumpapp utan att regla upp. Funderar på Byggmax furugolv för 139:- kvadratmetern, någon som har erfarenhet?

5. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

jag rekommenderar spännband om du ska lägga byggmax..dvs de är av skiftande form..spännband för golv finns att köpa på k-rauta

6. N
    Medlem · 294 inlägg

Norre

Medlem

Har inte lagt detta golv, men vad jag vet är iaf att på Byggmax i örebro så lagrar de golvet ute... Väldigt synd!
    Finns en bygghandel i Nora där de lagrar samma golv torrt inomhus.

7. P

Peter_K

Medlem

Golvet är nu lagt och oljat. Blev ganska bra för att vara första gången som jag lägger massivt trägolv. Skruvade det direkt i det gamla undergolvet av råspont med lummpapp emellan.

Jag köpte dock det tunnare 14mm golvet då det fanns i olika längder så att jag slapp några skarvar i golvet.

25mm golvet fanns bara i dryga 5 meterslängder som låg i 4-pack buntar,orkade inte ens lyfta ner dem från ställningen på ByggMax ::)

Hade nog varit enklare att lägga 25mm golvet då det var lite svårt att få ihop brädorna i bland samt att sponten var ganska lätt att förstöre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.