Byggahus.se

lägga massivt furugolv på träbjälklag

1. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem
    Jag har tänkt lägga massivt furugolv på övervåningen i mitt hus. Som jag har förstått det så reglar man först upp innerväggar + bjälkar brevid innervägg för att lägga golvet på eller finns det någon annna lösning? Vilket är det bästa och enklaste lösningen där man behöver regla upp vägg paralellt med bjälklaget?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 094 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: lägga massivt furugolv på träbjälklag

För väggar parrallella med bjälklaget kanske några kortlingar (tex 45x195) på tvären mellan två bjälkar kan lösa dina problem. Då är det ju bara att ställa dit väggen sedan.

3. J

John77

Medlem

Det har jag funderat på, dock så behöver golvet vila på en bjälke som inte får ligga allt för långt ifrån väggen, om man ska undvika svikt. Är det en bra idé att montera kortlingarna under nivån för golvbjälkarna så att det finns utrymme för att lägga en regel brevid innerväggen som golvet kan skruvas i?

4. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Själv har jag spikat 45x45 som stöd för golvspånet mellan kortlingarna. Samma teknik torde funka för dig. Dock så gillade jag ditt förslag, med enda invändningen att syllen då kommer under golvnivån, vilket medför lite bökigare montering av skivbeklädnaden (om du inte lägger dubbel syll eller så).

5. J

John77

Medlem

Har funderat i de banorna, tror att det blir minst jobb att lägga dubbel syll

6. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 279 inlägg

Totte_S

Medlem

Vet inte om jag förstod fel, men är det inte enklare att lägga golvet först och sedan regla upp väggarna på golvet? Det är ju ett massivgolv som duger bra att spika syll i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.