Byggahus.se

Lägga massivt furugolv direkt på betong (ej golvvärme)

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hej! Jag har en 65m2 lägenhet i ett 40-talshus med ett parkettgolv som ska bytas ut. Där har jag nu tänkt lägga ett massivt furugolv (28mm tjockt). Om ni tittar på bilderna ska golvet allra helst ligga täckt över hela köket och vardagsrummet utan lister mellan rummen. Men jag fick nu höra att det kan vara bäst att lägga en list mellan köket och vardagsrummet eftersom golvet annars kan resa sig i mitten. Min fråga är hur tycker ni jag lägger golvet på bästa sätt utan att höja golvnivån nämnvärt. Som läget är nu har jag 19mm till godo upp till balkongdörren som går inåt ( om man räknar in golvets tjocklek). I den lilla hallen (5X1,20m) ska jag lägga ett 15mm tjockt golv så att jag slipper såga av dörrar och garderober. Där har jag alltså ingen mån alls upp till dörrar/garderober. i övriga rum är höjden inget större problem. Vad skulle ni använda er för metoder för att lägga detta golv?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1030616.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1030614.JPG

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Ska golven ligga åt samma håll överallt? Jag hade lagt en fog mellan vardagsrummet och resten annars finns risk för att glipa/kupning eftersom all rörelse ska fångas i den korta biten i dörröppningen. Det blir en hög kraftkoncentration. Fogen kan sedan täckas med en flack rundad trätröskel som bygger kanske bara 10 mm.

3. B
    Medlem Nivå 5
    Tack för snabbt svar! Ja de ska ligga åt samma håll. Jag tycker det det låter som en bra idé. hur tycker du/ni att jag ska lägga golvet. Såg i en annan gammal tråd att man använt denna metod med metallskenor under. vad tror ni är bäst?

4. I
    Medlem · Nivå 9
    Betonggolv, difftät stegdämp/foam, trägolv .

Men är du i markplan(?) med oisolerad platta eller kall källare under skulle jag fundera på en tunn epsskiva, det kommer isolera fint och göra golven varmare.

5. B
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar! Nej jag är på 2 våningen. är detta stegdämp du menar? tycker du golvet ska fästas på underlaget, eller vad tycker du?

6. B
    Medlem Nivå 5
    Tycker ni att man ska man limma det direkt på betongen?