Byggahus.se

Lägga lister över tröskel med nivåskilland på golv

1. Jeyob
    Medlem · 3 inlägg

Jeyob

Medlem
    Hej allesammans,

Står inför, en för mig, ny utmaning med lägga lister över trösklar med märkbar höjdskilland från ett golv till ett annat (se bilder nedan).

Är det någon som stött på liknande situationer som min? Hur valde ni i så fall att lösa det?

I dagsläget har jag funderat på om jag eventuellt kan såga i listen på ett sådant vis att den skulle följa formen på tröskeln men kommer bli ett problem i höjden då listen på det nedsänkta golvetpartiet inte kommer matcha ovansidan på listan som går över tröskeln :/

Uppskattar alla ideer ni kan tänkas ha

mvh,
    En uppgiven hemmafixare

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210618_130252.jpg
    IMG_20210618_130259.jpg
    IMG_20210618_130308.jpg

2. MrJay
    Medlem · 595 inlägg

MrJay

Medlem
    Vi har kapat nederdelen av listen snett så den följer nivåskillnaden. Vår tröskel går dock mot listen och inte väggen.

3. D
    Renoverare · Blekinge · 224 inlägg

DaDolly

Renoverare
  4. yonna
    Medlem · Österlen · 7 264 inlägg

yonna

Medlem
  5. D

DaDolly

Renoverare
    Ne, den är väldigt markerad så den borde vara svår att missa . Nu är det inte heller en genomfart utan leder till garderober/elskåp
    B67BE950-5843-4CFB-833E-C8E4E7D218B8.jpeg

Är nog mer snubbelrisk på de små övergångslisterna

6. yonna

yonna

Medlem
    Ok - det framgick inte att listen inte ligger i vanlig gångväg.

7. B
    Medlem · Stockholms län · 22 013 inlägg

BirgitS

Medlem
    Förr i tiden var det ju helt normalt med trösklar som var 2-3 cm höga och inte gick folk omkring och snubblade på dem.

• Laddar…
  8. yonna

yonna

Medlem
    Det gjorde dom visst:rolleyes::thinking:;)

9. B
    Allvetare · Stockholm · 8 081 inlägg

b8q

Allvetare
    På min förra arbetsplats var mitt kontorsrum det enda på hela våningsplanet som av någon anledning hade kvar en tröskel. Just därför var det många som snubblade över den, det gick så långt att tröskeln togs upp vid arbetsplatssäkerhetsöversynen, ihop med andra farliga saker som strålning från monitorer och mobilmasten på hustaket...

Och till TS: jag hade nog själv valt den enkla vägen att låta listen ha en lutande överkant (och alltså figursåga underkanten)

Redigerat 21 jun 10:54
    • Laddar…
  10. D

DaDolly

Renoverare
    Nu gällde ju frågan egentligen golvlisterna och inte tröskeln som ändå följde med på bild .
    Men har man ett ljust trägolv och en mörk ektröskel så räcker det gott nog som markering.

Jag har fyra barn som jagar varandra genom huset rätt så ofta och skulle det vara så att en tå slår i för att farten är för hög så är det en bra läropenning i slutändan

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.