2 919 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Lägga linoleum på ojämnheter
Medlem
· Västragötalanslän
· 314 inlägg
Ska lägga ny linoleum matta i köket som haft en gammal plastmatta vi precis fått bort och som satt nåt jävulskt.
Finns en del jack i flytspacklet på 1-2mm djup samt några knölar med nattlinne som inte går få bort som är 2-3mm höga.
Funderar på hur jämnt det behöver vara, är en sten mönstrad Tarkett extra med ganska grovt mönster som borde följa en del.
Vad tror ni?
Finns en del jack i flytspacklet på 1-2mm djup samt några knölar med nattlinne som inte går få bort som är 2-3mm höga.
Funderar på hur jämnt det behöver vara, är en sten mönstrad Tarkett extra med ganska grovt mönster som borde följa en del.
Vad tror ni?
Medlem
· Västragötalanslän
· 314 inlägg
Helslätt vet jag nog ingen som haft under. Många lägger ju ovanpå en äldre plastmatta utan att se strukturen igenom. Därför jag undrar.
Har ett 1cm djupa hål på ett ställe som ska spacklas men detta har sällan synts på gamla mattan, enbart känts ibland.
Har ett 1cm djupa hål på ett ställe som ska spacklas men detta har sällan synts på gamla mattan, enbart känts ibland.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 163 inlägg
Det måste vara helt slätt annars syns minsta lilla avvikelae. Har fått inlagt linoleummatta två gånger i tidigare bostäder och på jobbet och fick klart för mig hur supernoga det var (fick bakläxa i en av lägenheterna) I en lägenhet i ett gammalt landshövdingehus, las det in korksmulmatta och spontad hdf mellan underlagsgolvet och linoleun
Medlem
· Västragötalanslän
· 314 inlägg
Har det varit slät linoleum då som ju verkar va rätt populär eller med grov struktur?
Med den släta kan jag verkligen förstå att det måste va helslätt.
Med den släta kan jag verkligen förstå att det måste va helslätt.
Medlem
· Västragötalanslän
· 314 inlägg
Vinylgolv var det visst, inte hittat någon läggning anvisning nämligen.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Vinylgolv, alltså plastgolv som ni hade förut.
Jag hittade 7 läggningsanvisningar, en för varje kollektion av vinylgolv: https://konsument.tarkett.se/sv_SE/...r-doc-role[]=Läggningsanvisning&search[body]=
Jag tror att 2-3 mm höga knölar känns störande när man går, även om de inte syns på grund av mönstret.
Jag hittade 7 läggningsanvisningar, en för varje kollektion av vinylgolv: https://konsument.tarkett.se/sv_SE/...r-doc-role[]=Läggningsanvisning&search[body]=
Jag tror att 2-3 mm höga knölar känns störande när man går, även om de inte syns på grund av mönstret.