Byggahus.se

Lägga långa klickgolv

1. E
    Medlem · 6 inlägg

ErikE

Medlem
    Jag ska snart lägga ett klickgolv, men problemet är att golvet är väldigt långt - ca 11 meter närmare bestämt. Jag är lite nöbörjare på detta, men som jag förstått det måste man sätta ihop kortsidorna först till en lång "remsa" som går vägg-till-vägg, och sedan klicka fast hela längden. Rätt?

Finns det något annat enkelt sätt att lösa detta? Går det haka på en "planka" i taget på kortsidan lite för långt ut, lägga ner den och banka in den, så att man kan lägga en platta i taget? Eller får man bjuda in ett gäng vänner som hjälper en med 11-meters-bitarna? :) Finns det några tips som underlättar?

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Re: Lägga långa klickgolv

Du klarar det nog själv, du kan sätta i bit för bit och liksom hålla den senaste biten lite uppvikt medan du sätter i nästa.

Men har du kollat så det är grönt att lägga 11 meter utan rörelsefog? Vissa tillverkare vill att man inte lägger sammanhängande längre än åtta-tio meter, fast jag tror nog att det funkar med elva ändå. Tanke bara.

3. E
    Medlem · 6 inlägg

ErikE

Medlem

Re: Lägga långa klickgolv

Nej, visste inte att det kunde behövas något sådant, ska kolla upp det! Tack för tipset. Iofs är det inte 11m hela vägen utan bara på bredaste stället (ca 2m), resten är smalare. Det bör nog gå.

Jag hoppas även att det går att lägga bit-för-bit, det hade underlättat väldigt mycket. Jag kan återkomma när golvet är lagt så ser vi hur det gått :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.