Byggahus.se
Hej, är ny på forumet och fick bra respons på mitt första inlägg så tänkte ställa ytterligare en fråga - dock helt orelaterad till mitt förra inlägg.

Vi ska renovera vår permanentbostad. Bla ska golvet bort, flytspacklas och sedan ska trägolv läggas. Vi tänkte passa på att lägga nätverkskablar under golvet

Vårt modem/router står i hallen. Därifrån tänkte jag lägga 2 kabelslangar 16mm ut i vardagsrum, 2 till biblioteket och 2 till ett förvaringsrum där vår nätverksserver och möjligtvis en box för ett larmsystem kommer att monteras.

Vi har ADSL, men vill vara framtidskompatibla.

Om jag förstår det rätt så ska nätverket kopplas så här:

ADSL-uttag i väggen >>> (telekabel) >>> ADSL-modem/router >>> (6st mjuka LAN-kablar från mina 6 LAN-uttag i modemet/routern) >>> Patchpanel (som monteras i väggen) >>> (6 solida LAN-kablar cat 6 eller cat 7) >>> 1 dubbeluttag i vardera rum (=6 uttag).

Har jag tänkt rätt? Är det inte svårare än så?

Tack på förhand.

Du har tänkt rätt. Det behöver inte vara knepigare än så.

Jag hade dock dragit många fler rör. VP-rör eller flexslang är inte så dyrt och tomrör kan man inte få för många av. Kommer eventuell fiber att komma in på samma ställe som ADSL gör idag? Har ni tillräcklig täckning överallt på det trådlösa nätet eller behöver ni fler accesspunkter? Då behövs rör dit.

Du har tänkt rätt. Det behöver inte vara knepigare än så.

Jag hade dock dragit många fler rör. VP-rör eller flexslang är inte så dyrt och tomrör kan man inte få för många av. Kommer eventuell fiber att komma in på samma ställe som ADSL gör idag? Har ni tillräcklig täckning överallt på det trådlösa nätet eller behöver ni fler accesspunkter? Då behövs rör dit.
Tack RB! Vi har bra trådlös täckning i hela huset och på alla våningar. Behöver dock lite snabbare och stabilare Internet för server, apple tv, etc.

Vårt ADSL finns i hallen som vätter mot gatan. Fiber torde rimligtvis dras in också den vägen.

En Cat7 kabel är i princip samma pris som Cat 6. Skulle du då rekommendera en Cat 7? Jag läste någonstans att den måste jordas och bör läggas av behörig elektriker...förstår inte varför det skulle behövas för en datakabel.

Du behöver ingen behörig elektriker för nätverkskablar.
Du ska istället hellre få någon med kunskap om ethernet-nätverk, vilket innebär att många behöriga elektriker faktiskt är mindre lämpade. Dvs de som inte har kunskap eller erfarenhet utav nätverk, vilket är rätt många.

Men kunskapen kan du troligen skaffa dig själv, t.ex. genom detta forum och andra källor med information/kunskap.

Dra gärna 20mm VPrör/flexslang till nätverk, då går åtminstone 2 st cat5e kablar ganska lätt att dra i samma rör, men 2st cat6 börjar bli lite jobbigt t.om i 20mm rör. Men i 16mm rör kan 1st cat6 plötsligt bli besvärligt om det bara är en lite oturligt utförd böj.

Själv nöjer jag med cat5e, den kostar nästan inget, 1Gb räcker bra för mig i oöverskådlig framtid (jag har ingen hårdvara någonstans här hemma, inte ens hårddiskar som kan maxa kapaciteten i cat5e).
Det viktiga är ju att jag har en bra kanalisation, med 20mm rör som medger ev framtida uppgradering.

Det enda jag vill tipsa om är att fundera på att sätta kopplingspunkten i det där förvaringsrummet där serven skulle bo.
Beroende på om ni vill flytta ADSL modemet så kan även det bo i förvaringsrummet, om inte dra 3-4 kablar därifrån till förvaringsrummet så att ni garanterat kan skicka alla olika typer av signaler ni vill dit (internet, tv via bredband och telefoni tex)

Du behöver ingen behörig elektriker för nätverkskablar.
Du ska istället hellre få någon med kunskap om ethernet-nätverk, vilket innebär att många behöriga elektriker faktiskt är mindre lämpade. Dvs de som inte har kunskap eller erfarenhet utav nätverk, vilket är rätt många.

Men kunskapen kan du troligen skaffa dig själv, t.ex. genom detta forum och andra källor med information/kunskap.

Dra gärna 20mm VPrör/flexslang till nätverk, då går åtminstone 2 st cat5e kablar ganska lätt att dra i samma rör, men 2st cat6 börjar bli lite jobbigt t.om i 20mm rör. Men i 16mm rör kan 1st cat6 plötsligt bli besvärligt om det bara är en lite oturligt utförd böj.

Själv nöjer jag med cat5e, den kostar nästan inget, 1Gb räcker bra för mig i oöverskådlig framtid (jag har ingen hårdvara någonstans här hemma, inte ens hårddiskar som kan maxa kapaciteten i cat5e).
Det viktiga är ju att jag har en bra kanalisation, med 20mm rör som medger ev framtida uppgradering.
Tack Mikael,

Ska skaffa 20mm då. Vi bor utomlands och i byggvaruhusen hittar jag bara cat6 och cat7. Priset är samma. Finns det ngt skäl till att jag INTE ska välja cat7? Båda kablarna verkar vara isolerade med metallfolie.

Det enda jag vill tipsa om är att fundera på att sätta kopplingspunkten i det där förvaringsrummet där serven skulle bo.
Beroende på om ni vill flytta ADSL modemet så kan även det bo i förvaringsrummet, om inte dra 3-4 kablar därifrån till förvaringsrummet så att ni garanterat kan skicka alla olika typer av signaler ni vill dit (internet, tv via bredband och telefoni tex)
Hej Mats,

Jag är lite rädd för att sätta modemet/routern i förvaringsrummet för väggarna är rejält tjockare där och inte säker på att wifi kommer funka lika bra där. Telefonen sitter också i samma jack som modemet och hallen känns mer naturligt för en telefon. Eller menar du sätta patchpanelen där? Hade det då räckt att dra en kabel från modemet i hallen till en switchboard i förvaringsrummet är sedan därifrån dra alla sladdar till patchpanelen?

Möjliga skäl till att undvika cat6 eller cat7 är priset jämfört med t.ex. cat5e.
Och så att den är tjockare och därmed kan vara lite krångligare att förlägga, få plats med osv.

Sen är det mycket mer noggrant vid kontakteringen, men det ska väl den som jobbar med nätverkskabel klara av. Det är ju ingen magi direkt.

Nej, jag har inga jättestarka skäl till att just undvika cat6/7.
Men personligen ser jag inte heller några starka skäl för åtminstone just mig att välja cat6, som jag skrev i mitt förra inlägg nöjer jag mig med cat5e just nu.

Men visst, för 15 år sedan hade jag svårt att förstå hur någon kunde behöva mer än 10Mbit. Nu skulle jag inte ens överväga det minsta att ha en enda nätverkskomponent någonstans med den uselt låga hastigheten, så säkert kommer jag i någon framtid börja sukta efter snabbare än 5e (gigabit).

Men visst, för 15 år sedan hade jag svårt att förstå hur någon kunde behöva mer än 10Mbit. Nu skulle jag inte ens överväga det minsta att ha en enda nätverkskomponent någonstans med den uselt låga hastigheten, så säkert kommer jag i någon framtid börja sukta efter snabbare än 5e (gigabit).
Hmm, det är ju en bra fråga. En jag tänkt en del på. Och det är som sagt inte säkert alls att det kommer att bli snabbare kabel i hemmen än just 1 Gbps. Allt mer går nämligen mot trådlöst, och snart så kommer det antagligen (tyvärr om du frågar mig) inte att finnas någon port att plugga in den i. Och då kan redan idag trådlös access inte mäta sig med trådbunden. Men folk uppskattar uppenbarligen trådlös access högre än den högre bandbredd (plus annat) man kan få ut med trådad access. Så redan där har det börjat väga över.

All teknikutveckling följer en sigmoid-kurva. I mitten på den så ser den ut som en exponentialkurva, och det lurar många att tro att det är en sådan och att det därför kommer att fortsätta mot allt högre höjder, i allt raskare takt. Men till syvende och sist så mattas utvecklingen av, av en massa skäl (tekniken blir svårare, alla lågt hängande frukter är redan plockade, och ingen "behöver" högre bandbredd), och en platå av "tillräckligt bra" infinner sig.

Så om vi kommer att få 10Gbps i våra hem någon gång det är en bra fråga. Det kan vara så att det är det sista steget (vi kommer inte att få något högre, det vågar jag sätta pengar på), men det kan också vara så att det stannar på 1Gbps. Den som lever får se.

Vi kan iaf redan idag säga att om 10Gbps kommer så ligger den redan efter. Den borde redan varit här om den skulle följt samma mönster som de tidigare standardernas utrullning. Men det har den inte. På företagens arbetsplatser så ser man ännu inte 10Gpbs i uttagen (ofta inte ens 1Gbps om sanningen skall fram), utan den finns idag enbart i datacentret. Och ofta inte över koppar.

Så jag har själv cat5e i mina väggar, och jag tror inte jag kommer behöva dra om dem. Men vi får som sagt se.

Hej Mats,

Jag är lite rädd för att sätta modemet/routern i förvaringsrummet för väggarna är rejält tjockare där och inte säker på att wifi kommer funka lika bra där. Telefonen sitter också i samma jack som modemet och hallen känns mer naturligt för en telefon. Eller menar du sätta patchpanelen där? Hade det då räckt att dra en kabel från modemet i hallen till en switchboard i förvaringsrummet är sedan därifrån dra alla sladdar till patchpanelen?
Nätet du ska bygga ska vara ett stjärnnät och du har nu alla förutsättningar för att göra detta på rätt sätt.

För att få ett rent och snyggt nätverk ska telefonen ses som vilken device som helst.

Det innebär att du drar telefonkablen hela vägen till patchpanelen och så patchar du upp ett uttag tillbaka till hallen där telefonen står. RJ-12 kontakterna i telefonen passar i RJ-45 uttagen eller också skaffar du en adapter. På så sätt slipper du också ha ett fult modem i hallen med kablar som står och samlar damm.

Om är rädd för att täckningen är otillräcklig från förvaringsrummet så förbered genom att sätta ett dubbeluttag i hallen. Då kan bara stänga av wifi:t i routern och skaffa en separat accesspunkt. Ubiquiti Unifi AP-AC Lite är riktigt, riktigt bra och mycket prisvärda.Accesspunkten matas med POE (Power over Ethernet) så du behöver inga elkablar där ut heller. Allt sker i din patchpanel.

Denna topologi ger dig också möjligheten att enkelt skydda och UPS-mata hela ditt nätverk med en enda UPS. Dessutom blir det rent och snyggt.

Redigerat:
Mexitegel, tack för svar.

Jag kommer nog att behålla telefon och modem i hallen. Byggde en ganska snygg plats för dessa i fjol och det funkar bra. Gillar dock idéen med att ha förvaringsrummet som en knutpunkt. Ovan undrade jag om det skulle funka med EN sladd från modemet till en switchboard i förvaringsrummet och sedan därefter koppla alla sladdar från switchboard till patchpanel (också i förvaringsrummet)? Eller finns det kanske patchpaneler som också funkar som switchboard?

Mvh

Cat 7 har en annan typ av kontakt om man ska följa standarden fullt ut Tera_steckverbinder.JPG

File:Tera_steckverbinder.JPG
Sedan cat3 har vi använt olika typer av RJ45.
Kör du på cat6 utan cat7kontakter når du ändå inte cat7 bandbredd. Så gott som allt i nätverksväg har RJ45 idag.
Men som någon sa cat5e räcker gott i dagsläget. Testade själv på kul häromdagen när fibern hade fritt blås. Kör allt på Cat5e hemma.
20170905_105907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat: