Byggahus.se

Lägga Laminatgolv

4k läst  3 svar

1. Roary
    Medlem Nivå 4
    Hej

Jag håller på och river ut ett gammalt marmorgolv till förmån för laminat. Marmorn låg direkt på ett gammalt parkettgolv som jag nu håller på att skrapa från det där bruket som stenplattor sitter i.

Hur jämnt måste det bli? Jag har köpt foam (byggmax) som ska ligga under laminatet, men hur mycket ojämnheter sväljer det? Räcker det att skrapa så det blir hyfsat (1-2 mm höjdskillnad) eller bör jag slipa golvet så det blir helplatt?

Jag har även noterat att trägolvet under är något vattenskadat runt kanterna. Jag antar att det kommer ifrån att man har våttorkat golvet fast fogarna var trasiga. Kan jag lägga latexfog mellan listen och golvet för att unvika att mer skurvatten kommer ner och få en snyggare fog mellan list/golv eller kommer jag skapa fuktproblem? (Våningen under är källare) Eller kommer t.o.m golvet röra sig så mycket att latexfog inte orkar med?

Och när man lägger golvet, visst ska skivorna läggas omlott så att inte skarvarna hamnar brevid varandra? Det borde bli snyggast eller hur?

Slutvilat, tillbaks till skrapandet!

2. A
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Från första början hade jag nog låtit marmorgolvet legat kvar och sedan på med foam och laminatgolv.
    Vet en kompis som la med ojämnheter och det knarrar nåt bedrövligt, så det får liksom inte vara för ojämt, lite utbuktningar här o där på 1-2 mm är ingen fara.

Sen tycker jag att du aldrig ska använda vatten på ett laminatgolv, det mår inte bra av det, det blir lätt resningar mellan bitarna.

Latexfog bör nog fungera om du gör som du säger, men varför inte våtrumsfog.
    Rörelserna ska den klara.
    Å andra sidan har jag aldrig hört någon som lägger en fog vid listen, så skippa den.

Sen vad gäller läggningen börjar du med en hel bit och fortsätter, och längst bort den du får tillsågad börjar du med på nästa rad. Om de inte kommer omlott och skarvarna kommer på samma ställe, så blir det både tokigt i utseende och fördelning av vikt.

Hoppas jag var till nån hjälp, lycka till!

3. Roary
    Medlem Nivå 4
    Det är för sent för att låta marmorn ligga nu :) Skämt osidå så har jag svårt för nivåskillnader mellan rum samt att marmorn hade lossnat och en del skivor låg och vickade. Hade dock inte räknat med att bruket skulle sitta så in i h-e. Håller på att knacka bort det nu med hammare och stämmjärn, inte alls roligt...

Tanken med latexfog (golvfog) är att golvet är fusk-klinker och eftersom det inte bygger lika mycket som marmor + bruk så kommer det bli en glipa mellan dörrfoder och lister (om jag låter dom sitta). Så istället för att förlänga/byta foder och ta bort och sänka lister så tänkte jag drycka dit latex i samma färg som fuskfogarna i golvet. De eventuella fuktproblem man skulle kunna få med stigande fukt från källaren kanske är försumbara med tankte på att laminat inte släpper igenom fukt heller?

Ja, man kanske skulle gå på med slipmaskinen efter stämmjärnet för säkerhetsskull. Bara slipa lite lätt och sen lägga en provsnutt och se om det knarrar....

Kan man föresten använda vanligt lätt hand spackel på golvet eller måste man ha specialgolvspackel?

4. A
    Medlem Nivå 4
    ok, då förstår jag!

Det med fukten från källaren, borde ju inte vara några mängder, iallfall inte som kommer igenom eller förstör laminatgolvet.
    Mmm, precis provlägg typ några bitar och gå på det...det kan låta ibland lite som knarr, då liksom golvet håller på å sätter sig, men det hör du nog skillnad på, knarrar det mycket på samma ställe så är det ju nåt som är galet.

Lättspackel kommer att fungera!
    Jag tycker att det är en bra idé med latexfoxen just för att "förlänga", dörrfodrerna,i annat fall, runt lister o så tycker jag att det är mer jobb än nytta.

Glöm inte att golvet skall läggas flytandes med mellan 2-5mm mellanrum ifrån väggen, använd kilar till detta!

Mvh Nicholas

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka