Byggahus.se

Lägga laminat

1. R
    Medlem · 4 inlägg

riniga

Medlem
    Vilket underlag skall man ha? Ljudisolering (skummatta?) bör ju användas för att inte få ett klapprigt ljud. Men kan man klara sig med att behålla plastmattan som redan ligger på golvet, eller är det rekomenderat att ta bort denna och lägga den riktiga skum-mattan?

Kort och gott ska jag slita bort mattan?  ::)

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 4 998 inlägg

GoForIt

Medlem

Re: Lägga laminat

Jag har använt mig av båda varianterna. Med ett tunt klickgolv så vet i skam om inte det sista, där jag la det direkt på det gamla plastgolvet, blev bäst. Riva ut det gamla behöver du dock inte göra. Lägg i så fall "skumplasten" ovanpå.

3. R
    Medlem · 250 inlägg

RenoVera

Medlem

Hej,
    Om din plastmatta fortfarande sitter fast ordentligt, dvs. inte bubblar sig nå´nstans, kan du absolut låta den ligga kvar under ditt laminatgolv.
    Lägg underlagsfoam under laminatet i alla fall, så dämpar det ljudet och det blir lite behagligare och mjukare att gå på.

Lycka till
    // Fia

4. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Lägg tunn foam alt. lumppapp. Den tjockare foamen är för mjuk och kan orsaka att laminatet spricker isär.

5. K
    Medlem · 27 inlägg

krambulle

Medlem

Jag fick rådet igår när jag beställde mitt nya golv att ta bort plastmattan för att lägga foamen direkt på underlaget, har aldrig lagt ett laminatgolv tidigare så jag undrar naturligtvis vilka för respektive nackdelarna med att behålla plastmattan skulle vara!?

Tacksam för åsikter...

/Johan

6. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Jag har bara lagt två laminatgolv i två olika hus. Båda gångerna ovanpå bef. golv, plast resp. linoleum, och det har funkat hur bra som helst!
    (Kan ju tillägga att laminatet i hemma hos mig inom kort kommer att bytas ut, eftersom jag inte gillar att det är kallt och klapprigt)

7. D
    Medlem · 137 inlägg

Doctool

Medlem

Även om det går rent tekniskt bra att lägga laminatgolv på en befintlig plastmatta (om, som nämnts, den inte har släppt från underlaget på sina ställen) så skulle/har jag, utan tvekan, tagit bort mattan. Inte av tekniska skäl utan för känslan att inte ha en gammal ful plastmatta under sitt trägolv. OK, det är rätt mycket slit att ta bort den men det övervägs, enligt min åsikt, av känslan att det nya trägolvet ligger mot "rent" underlagsgolvet.

8. J
    Medlem · 143 inlägg

janssonj

Medlem

tar du bort plastmattan blir inte golvet speciellt "rent", allt klister blir ju kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.