Byggahus.se

Lägga laminat golv för första gång!

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Möjligt det redan finns trådar om det här, men jag kör på =).

Ska lägga laminat golv i mitt vardagsrum, finns nu en gammal plastmatta där.
    Visst kan jag lägga golvet direkt på den utan att behöva riva bort den?

Samtidig ska jag lägga golv i hallen, men mellan hall och vardagsrum är det en viss lutning, några bra tips om hur jag kan göra där?

Tack på förhand!

Petter

2. G
    Medlem Nivå 4
    Det beror lite på hur mjuk plastmattan är men det brukar funka fint.. Är den lite mjuk så kör med lumppapp istället för foam. Är den jättemjuk så kan det bli lite läskig sjögångskänsla på laminatgolvet, i extremfall kan den t o m "klicka ur".

Lutning? En kant eller långsam lutning? Är det en nivåskillnad mellan golven eller bara en knöl emellan?

Redigerat 24 nov 2009 22:32
  3. P
    Medlem Nivå 1
    Om du menar långsam lutning som en form av nerförsbacke så ja! Är väl en 3-5 cm bit av golvet som är så.

Tycker golvet känns hårt, men det var kanske inte så du menade??

Tackar för snabbt svar =).

4. G
    Medlem Nivå 4
    Jo jag tänkte på själva ytan på plastmattan. Det finns ju många olika varianter av plastmatta. Det fanns tom sådana med skumgummi under som var riktigt svampiga att gå på. Vanlig normal plastmatta är inga problem.

Svårt att ge konkreta tips på lutningen utan att se det. Är det olika golvmaterial i hallen och vardagsrummet nu eller är det samma plastmatta? Vill du att laminatgolvet ska flyta mellan hall och vardagsrum eller har du tänkt dig en tröskel eller list? Det kan vara bra med en tröskelplatta eller liknande så att du ger lite utrymme för laminatgolvet att röra sig. Det kan också vara enklare att jämna ut nivåskilnaderna om du lägger tröskelplatta.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Min tanke med tröskel var exakt som du säger. Det är samma matta i hall och vardagsrum för tillfället, delat av med en aluminiums list där "nerförsbacken" börjar.

Då det blir två olika laminat golv i hall och vardagsrum, så tänkte jag att det skulle få flyta. Men om jag lägger en list/tröskel emellan, måste jag då inte skruva fast den i golven? Eller hur gör man?

6. G
    Medlem Nivå 4
    Du skruvar lämpligtvis tröskeln i glipan emellan golven så att tröskeln sitter fast i undergolvet men inte i laminatgolven. Då kan båda golven röra sig fritt under tröskeln.